CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, December 19, 2010

....Episod 228..... - M.A.A.F -


" Tidak ramai insan yang berjiwa pemaaf di dunia ini . Dari itu didiklah diri supaya jadi pemaaf , bukan kerana dunia memerlukannya semata-mata tetapi kerana itulah yang diajarkan Allah dan Rasulnya . Nescaya hatimu akan menjadi lebih tenang dari yang pernah kamu alami " - Abu Raiyan

Apa yang saya ceritakan dalam blog ni memang tentang diri saya , kelemahan saya , kesedihan saya , apa yang saya fikirkan , apa yang membuat saya bahagia . Memang tentang saya . Kalau ada yang mampu nak baca shakhsiah saya menerusi blog saya , itu bukan sesuatu yang aneh bagi saya . Kerana tempat ini wadah saya meluah rasa . Kenapa ? Kerana satu hari nanti kalau saya tak ada lagi .. sekurang2nya ada yang saya tinggalkan untuk dikenang . Satu hari nanti kalau saya dah tk ada dan anak2 sedara saya nak tau siapa saya , blog ni ada untuk mereka berta'arruf dgn saya ~ huaaaa emo la pulak~ huhu ...

Saya sangat suka dengan perkataan maaf , maafkan , dimaafi , kerana saya perlu sering mengingatkan diri saya untuk sentiasa memaafkan orang . Saya yang orang kenal adalah saya yang tenang . Saya yang orang kenal adalah saya yang pendamai . Saya yang orang kenal adalah orang yang tak suka marah . Saya yang orang kenal adalah orang yang selalu tak kuasa nak layan orang . Saya yang orang kenal adalah orang yang mampu mendengarkan luahan rasa orang lain .

Saya yang sebenar , adalah orang yang lambat marahnya dan sangaaaat lambat redanya . kadangkala marah itu sampai menjadi dendam ... kadangkala marah itu berterusan sehingga terputus hubungan tu . Allah~ Kelemahan yang paling bahaya dalam diri saya adalah susah nak memaafkan orang sehingga hidup saya susah menjadi tenang . Hari ini mungkin saya mampu nak kata saya maafkan dia , bila esok mata bertentang mata , rasa marah dtg semula . Allah~ ...

4 tahun di Mesir baru setahun dua ni saya belajar erti maaf . Baru setahun dua ni saya kenal ni'matnya memaafkan orang . Baru setahun dua ni saya merasa diri saya bebas , mampu untuk memujuk diri saya kalau marah tu tak akan membawa saya ke mana2 . Baru sekarang saya mampu tersenyum . Baru sekarang saya sedar hati saya sebenarnya tidak dicipta untuk menyimpan dendam , tapi dicipta untuk menyimpan rasa cinta dan kasih sayang .

Atas sebab inilah kata2 sultanul 'asyikin sentiasa saya bawa ke mana2 , kerana kata2nya terlafaz dari hati yang penuh dengan cinta , dan saya selalu rasa kalau hati saya mudah menghadam kata2 cinta darinya . Siraman air cinta dari Rumi sentiasa mampu memadamkan api marah dalam hati ni .

Once you forget yourself, God remembers you: once you've become His slave, then you are free. ~ Jalaluddin Ar-Rumi

The tale of love must be heard from love itself. For like a mirror it is both mute and expressive. ~ Ar-Rumi ,
and so, how on earth can e tale of love be heard from an angered heart ? :S , e only direction i have is to renounce the love in me so that e tale of love could renounce its existence.. hmm ... Wallahul musta'an

~ Menjadi muslim yang kuat bukan mudah~

Saturday, December 18, 2010

.....Episod 227..... - Winter finale -




" Awak , tak penat ke banyak2 kelas khat , lepastu kelas syeikh lagi " " Awak susah betol nak jumpa awk , padahal satu imarah " " kak fakya , susah tau nak buat ijtima' ahli beit , asek bz jek " . Jawapan saya , tak , saya tak penat . Kalau pun saya penat saya tetap akan kata saya tak penat . Ada banyak benda yang cuba saya elak untuk difikirkan , oleh sebab tu , saya sibukkan diri saya , biar tak hanyut dibuai perasaan .


Sampai sekarang saya masih lagi belum benar2 tawaqquf dari semua kelas ni . Entah apa lagi yang akan saya buat , saya pun tak tau .. Entah apa lagi yang saya takutkan , saya pun tak tau . Entah apa lagi yang merisaukan hati saya ni... saya pun tak tau . Sebab terbesar kenapa saya tak suka ada masa luang . Kerana saya pasti kalau saya akan terfikir benda yang tak ingin saya fikirkan . Yang saya tau ... Hari esok akan datang .. apa pun yang saya buat ia tetap akan datang ... tapi saya bukan perancangnya ... Yang saya tau ..... hidup untuk hari ini ... Kalau saya bertemu fajar lagi ... akan saya dakap sinarannya dengan senyuman ... mensyukuri sehari lagi keberadaan saya atas bumi Ilahi .


Imtihan hanya 20 hari lagi~ ... Sekali lagi , yang saya ada cuma usaha dan tawakkal ... natijahnya terserah pada DIA . Ya , natijahnya terserah pada dia .


oh , dan satu lagi , yang saya ada ... adalah doa dari mak dan abah ... saya tau mak akan baca post ni , saya juga tau mak pasti akan cakap " Mestilah mak akan doakan , kenapa ckp mcm tu " :) , saya sangaaaaat rindukan kata2 hikmah mak , saya sangaaaat rindukan masa2 tengok cite korea dengan abah , rinduu nak sakat adik , rindu nak layan lawak2 abg :'(


dan saya juga rindu cerminmata saya ^_^" . Saya susah nak fokus bila belajar tanpa cerminmata ..huaaa ~ doakan sy rajin nak buat cerminmata hujung bulan ni ( kalau ada time ) .

Monday, December 13, 2010

.....Episod 226..... - Antara aku dan Masa -



Catatn 6 disember


DR ZAINAB


Hari ini , muhadharah lahjat walqiraat yang dah dua minggu aku tinggalkan aku resume semula . Dr Zainab abu naja , memang terkenal dengan perwatakannya yang periang , selalu tersenyum , kemas dan positif . " Dada , sempat ke tak ni? dukturah masuk pukul brapa ? " Tanya aku risau . " alah , kalau terlambat pun dukturah kasi masuk lah , mesti dia belum sempat ajar punya , as usual ~ " ^_^"


9.20 pagi . Akhirnya sampai juga kat tingkat 3 bangunan lama kuliah dirasat . Tapi ikut tangga belakang . Waktu tengah kalut naik tangga tu terjumpa kawan selangor , arfah . Seorang lagi partner in crime aku ngan dada. " wei pah , tk masuk kelas ke? sempat makan lagi?" " alaa, aku lapar ni , kena la makan dulu baru ada tenaga nak blaja " , Arfah dan alasannya haha! i simply love her attitude~ -_-"


Kami emang sedia maklum kalau dukturah Zainab akan masuk jam 9.15 , tapi akan mulakan kelas jam 10 . Sebabnya ? bidayah muhadharah akan dimulakan dengan ceramah singkat dukturah tentang hadis2 Rasulullah sollallahua'alaihi wasallam . dan ceramah tahun baru pagi tadi sangat menginsafkan .

KULLU SANAH WA ENTUM BI ALFI KHEIR

Kata dukturah dengan senyuman " esok awwal muharram , kalau boleh kita kenalah puasa , puasa mulut , lidah , perut , puasa dari semua benda dan berazam untuk jadi lebih baik dari sebelum ni " . Kata dukturah lagi " Al-lisan , asgharu 'adhaina fid dunya , walakinnahu akbaru 'adha' tarfa'una ilal jannah aw naar " setiap kalam kita tu amanah . Setiap lafaz yang terungkap dari bibir kita tu satu doa . so ? jaga bahasa , jaga lidah , jaga hati , jaga diri :)

ANDAI ESOK TIADA

Tahun baru di mesir , yang aku harapkan adalah kekuatan iman dan segenggam tabah untuk menghadapi ujian Allah di bumi kinanah ni . Walaupun perjalanan aku masih samar , berkabus , safar ini akan tetap ku teruskan . Yang penting , serumit mana pun pelayaran hidup aku berada di tengah2 lautan ilmu , masyayikh dan para pejuang , harap2 DIA redha dengan setiap langkah aku di atas bumiNYA ini .

Biarpun nanti aku jatuh tersungkur , aku akan pastikan kalau aku kembali menjejak bumi , sambil mengukir sebuah senyuman .

Biar pun nanti luka lama berdarah kembali , aku akan pastikan ia sembuh sekelip mata , kerana husnuzzon yang ada kepada sang Pencipta punca indahnya hidup menadi seorang hamba yang sedar asal ciptanya.

Walillahi alf al hamd , alf al hamd , alf alhamd.


TERJAWAB

" Sudah terlalu banyak usaha orang2 arab dan org2 ajanib yang ingin meremehkan fusha dan menyebarluaskan amiah . Tapi , janji Allah , Inna nahnu nazzalnaz zikra wa inna lahu lahaafizuun . Sampai sekarang fusha masih terjaga . kerana apa ? kerana nahu . Belajar nahu bererti kita sedang memperjuangkan bahasa arab fusha untuk terus ada , bermakna kita sedang cuba untuk mempertahankan bahasa al-Quran , bermaknaaa.... pandai2 la sambung sendiri ayat tu ~ :) . Akhirnya setelah 3 tahun ..... persoalan itu terjawab .


" Rabbana zalamna anfusana wa in lam taghfir lana wa tarhamna la nakuunanna minal khaasirin " ~ Letakkan dunia di tanganku .. tanamkan akhirat di hatiku

Saturday, November 6, 2010

In Every Tear , He is there



dihempas gelombang dilemparkan angin
sekisah kubersedih kubahagia
di indah dunia yang berakhir sunyi
langkah kaki di dalam rencananya

semua berjalan dalam kehendaknya
nafas hidung cinta dan segalanya

dan tertakdir menjalani segala kehendakmu ya robbi
ku berserah ku berpasrah hanya padamu ya robbi
dan tertakdir menjalani segala kehendakmu ya robbi
ku berserah ku berpasrah hanya padamu ya robbi

bila mungkin ada luka coba tersenyumlah
bila mungkin tawa coba bersabarlah
karena air mata tak abadi
akan hilang dan berganti ( hilang kan berganti )

bila mungkin hidup hampa dirasa
mungkinkan hati rindukan dia
karena hanya dengannya hati tenang
damai jiwa dan raga

dan tertakdir menjalani segala kehendakmu ya robbi
ku berserah ku berpasrah hanya padamu ya robbi
dan tertakdir menjalani segala kehendakmu ya robbi
ku berserah ku berpasrah hanya padamu ya robbi
hanya padamu ya robbi

Saturday, October 30, 2010

....Episod 225.... - wa fi fana'i -




Kelas khat di hussin dah pun bermula.... babusya'riah pun sama , cuma aku saja yang tak sempat nak melangkah naik bas 134 tu ... letih kuliah masih lagi terasa .

Sekarang ni aku buat keputusan untuk ke babusya'riah setiap hari ahad dan selasa sahaja , memenuhi keperluan maddah zakhrafah yang ada setiap hari itu , isnin dn rabu akan aku penuhkan di markaz afanin di wisma indonesia . Keputusan ni bukan aku buat sehari dua , tapi selama aku di singapura , tawaran ust zainuddin untuk menjadi murid di markaz afanin sering aku fikir2kan .

Semalam adalah pertemuan kedua aku dan dia . Puas . Faham . Bersyukur . berkali2 ust zain mengulang , afwan kalau aku merasa letih kerana perlu mula dari bawah .. perlu mula dari titik , sangkanya aku keletihan .. ya , memang aku letih .. tapi dalam letih itu ada senyuman . Biar lambat tapi kekal dalam ingatan . setiap kali aku disuruh ulang huruf yang salah ditulis , walaupun kesalahannya basith , aku rasa gembira , kerana akhirnya aku belajar . Min jahlina nukhti' wa minkhata'ina nata'allam .

Kata ust zain , dia menghargai usaha aku untuk belajar dari bawah sekali lagi , hakikatnya aku lebih lagi menghargai kesabaran dan usahanya yang sanggup mengambil aku sebagai murid . Memikirkan kata2 dan cara penerangan yg terbaik untuk membuat aku faham setiap lorek huruf . Katanya : fahmul khatti nushi ta'allumihi . :D

Kalau dulu , sendirian di meja khat mampu membuat semangat aku luntur , tapi sekarang ni teman tak lagi jadi satu musykilah . Kata ust zain satu ketika dahulu , tak apa kalau takde kawan , jadikan khat kita tu teman kita .. :) , walaupun memang kalau ada kawan lagi best , boleh kongsi cerita2 khat sama2... tapi .. ketiadaan kawan tak bermakna perjuangan tu tak akan berakhir dengan kemenangan .

Orang kata cinta tu buta .... Aku kata cinta tu tak buta kalau ianya lillahi walirrasul ... ada cahaya yang menerangi jalan orang yang bercinta tu sehingga akhirnya bertemu dengan yang dicintai .. ~ Pejuang cinta

Friday, October 15, 2010

Mubarak seniors~~! :D




خلال حفل تخرج طلاب سنغافورة الأمام الأكبر:الطلاب الوافدين سفراء الإسلام لبلادهم ..ورسالة الأزهر أمانة


الإمام الأكبر أكد أن العلم لم ينتهي بحصول الطالب علي شهادة تخرجه من الجامعة بل الخطوة الأولي لطلب العلم ,متمنيا أن يبدأ الخريجين من جامعة الأزهر من أبنائنا الوافدين من حيث انتهوا وعليهم البدء من جديد بروح الباحث المتعمق والمستطلع علي التراث العلمي العميق الذي لا ينتهي .

جاء ذلك خلال كلمته التي ألقاها أمام احتفال الخرجين من طلاب الأزهر من أبناء سنغافورة والذي عقد بمركز الأزهر للمؤتمرات بمدينة نصر مساء اليوم الاثنين
.
رحب الإمام الأكبر بالسادة الحضور المشاركين للطلاب الخرجين وقدم لهم أطيب التهاني مشاركا لهم فرحتهم ,

موجها لهم عدة نصائح مفاداتها أن يعكس طلاب وطالبات الأزهر الوافدين الخريجين والموفودين من الخارج ما تعلموه إلي بلادهم من منهج الأزهر الوسطي المعتدل وتطبيقه علي ارض الواقع لتوضيح يسر الشريعة الإسلامية عقيدة وأخلاقا مع المسلمين وغير المسلمين , موضحين للغرب الصورة الصحيحة للإسلام والمسلمين.

وطالب شيخ الأزهر من أبناء سنغافورة التي يحتفل بهم اليوم أن ينشروا هذه القيم الأخلاقية هناك وان يكونوا نمازج مشرفة للمسلمين ولغيرهم.

ودعا الدكتور الطيب حكومة سنغافورة إلي ضرورة الاهتمام بخريجي الأزهر من أبنائهم علي أنهم سفراء الأزهر والإسلام من قلعة العلم وكعبة العلماء إلي بلادهم بيسره ووسطية منهجه ليقلدوهم المناصب التي تليق بهم,فهم أصحاب رسالة أخلاقية واجتماعية وهم علي حد تعبيره "صيد سمين " بالنسبة لسنغافورة وصمام الثقة والأمان .

وناشد رئيس مجلس إدارة الرابطة العالمية لخريجي الأزهر الخريجين بأن يتواصلوا مع جامعتهم العريقة من خلال الرابطة ,مطالبا إياهم
بألا يتركوا اللغة العربية وإتقانها ونصحهم بتقوى الله وتوطيد الصلة بالقرآن الكريم وإلا ينسوه لأن "آفة العلم نسيانه" 000



ومن جانبه أكد السفير السنغافوري بالقاهرة:تان هونج سينج علي دور الأزهر في التعاون الوثيق بين الأزهر وسنغافورة في مجال الدعوة
الإسلامية والتي تتمثل في البعثات الوافدة إلي الأزهر وخاصة وأننا نحتفل اليوم بتخريج دفعة جديدة من أبنائنا الدارسين في الأزهر الذي أعده وسام علي صدور أبنائنا الطلاب لما حصدوا من علم غزير يحمل الوسطية والاعتدال بعيدا عن التشرذم والتشدد0


موضحا أن العلاقات بين الأزهر والمجلس الإسلامي السنغافوري قديم ,ولم تكن حديثة العهد , وقد فعلها الأمام الأكبر الراحل الدكتور طنطاوي وكان من أهم الشخصيات التي زارت سنغافورة حديثا ثم جاء الأمام الأكبر الدكتور الطيب ليكمل المسيرة في توطيد العلاقة بين جميع دول العالم الإسلامي


.
مشيرا إلي أن سنغافورة تطلب زيادة التعاون والبعثات إلي الازهر.



أنيسة خير النساء الطالبة المثالية والمتفوقة علي الطلاب السنغافوريين والحاصلة علي 3سنوات إمتياز وسنة جيد جدا والتي لها دور بارز في رابطة خدمة أبناء سنغافورة والتي قد تقلدت عدة مناصب ألقت كلمة لفتت أنظار الحضور, أكدت فيها أن العلم لا يستفاد منه ولم يأتي بثماره إلا إذا كان خالصا لوجه الله وإبتغاء مرضاته لا لغرض الدنيا أكد علي ذلك الأمام أبى حامد الغزالي0
وقالت خير النساء إنني أشعر بالخوف الشديد لما سوف يحدث لنا بعد سفرنا إلي بلادنا متهكمة من الوضع الطبيعي الذي سيسلكه البعض من الخريجين كالزواج والعمل وترك الاستفادة من الميراث الذي تعلموه من جامعة الازهر0



مشيرة إلي أن لديهم أمانة عظيمة لابد من تجسيدها علي ارض الواقع في بلادهم وهي رسالة الطالب المسلم الأزهري ,مؤكدة أن طلب العلم ليس غاية ولكنه وسيلة لتحقيق الغاية ,وضربة خير النساء أروع الأمثلة في تضحية العلماء لطلب العلم كالإمام أحمد ابن حنبل والشافعي والنووي ومالك وأبو حنفيه
موضحا أن طالب العلم لابد أن يكون ذا همه عالية.
وعلى هامش الحفل قام الإمام الأكبر شيخ الأزهر ورئيس الجامعة والسفير السنغافوري بتسليم درع الجامعة للخرجين من الأزهر من أبناء سنغافورا .
حضر اللقاء لفيف من نواب وأساتذة الجامعة وعدد من السفراء والأعلامي
ين.

Thursday, October 14, 2010


' dulu esakannya sandar di bahuku , tangisannya kini ku serah padamu '
:'(

Wednesday, October 13, 2010

...Episod 224.... - biarlah rahsia -




Mohammad (sa) said, "Smiling at others is charity, and a kind word is charity ." So, did we smile at anyone today? Did we say a nice word? Words are like fruit and the heart its roots. If the words are ripe, the heart is alright. But, if the words are rotten, the heart is ???? - this is one of the latest status from bo subaib webb's facebook. It reminds me of what dr.fadzilah kamsah said not long ago .. ' kalau seseorang yang suka mencarut dan kalau bercakap sangat laser lepastu kata mulut jek jahat tapi hati sy baik , orang itu menipu sebab kata2 adalah cermin hati ' .

okay , tu namanya pendahuluan tau hehe . blom masuk isi lagi.... hmm

Lagi 4 hari dan saya akan kembali memegang pensil dan kertas... hari2 saya akan menjadi sangat sibuk ... warna hitam akan jadi warna kegemaran ..... senyuman saya akan terlindung di balik tabir .... lidah saya akan kembali bertutur dengan bahasa mesir yang lembut tp menguji lenggok lidah dan tekak saya .... :)

Saya pernah berjanji kepada diri saya sendiri . Bila balik nanti , saya nak cerita semuanya kat mak .. apa yang saya alami . Apa yang buat jiwa saya sekental ini . Apa yang buat tindakan saya senekad ini .Terlalu banyak yang dah saya pendam dari mak. Tapi... sampai sekarang , saya masih tk mampu nak luahkan kat mak ... entah kenapa .. tak tau mana nak mula , atau saya sebenarnya tk ingin tunjukkan kat mak airmata saya . Ego kah saya ? saya masih lagi nak berselindung dari mereka ... saya masih nak sembunyikan kelemahan saya . Selama ni yang saya tunjukkan cuma kekuatan dan semangat yang tak pernah putus . Tapi saya betol2 nak mak tau apa jadi pada saya .... Walaupun semuanya dah berlalu ... dah tersimpan kemas dalam kotak hitam sejarah hidup saya , ia pernah menjadi satu janji... janji yang sy lafazkan dgn segala kesungguhan .

patut ke sy bagitau ? or should i just put on a tough act so tht she will not have much worries on me . haiz . skrg ni , waktu sy tulis entri ni , sy rasa... lebih baik mak tak tau ... sekurang2nya... kalau satu hari nanti , sy rasa sangat takut kalau apa yang pernah terjadi akan berulang lagi , mak tentu akan jadi org yang paling tinggi husnuzzon nya .... mak wil definitely be the one who will calm me down with her magical words ...

let it go fathiah ... free yourself from all worries... bcoz mak will never forget u in her prayers .. and maks prayers will definitely be answered by Allah the most gracious :)


( anak sapa tah ni ... pinjam gambar.. ' trying to make the impression a little cuter.. heheh )
anw , frens thought my dimples are cute... i told them this .. lesung pipit tu senanya cacat yang cantik ... go n find out y i have dimples.. some of them questioned , why they never realise it before.. i told them this... becoz i never really smile before... n now i smile all the time . n i just get to know something . ... it feels good when u smile... and smile when u know u r suppose to cry feels much much much more better than to curse n blame the world for what had happened ... smile do wonders ... it helps u create the perfect ambience for ur heart to breath when hiccups attacked . haiz apa laa yg aku merepek ni ~ ... ^_^

and i feel blessed ..... ... :) lillahi alf alhamd .

Tuesday, September 21, 2010

~fly away~




Ada kata yg tak terluah ... tapi dorg dah pergi pun ... tak tunggu pun... :'( - May we meet again .... sy rasa kelakar bercakap sambil menangis di telefon .... sebabtu agaknya saya tk pernah nangis bila bebual ngan family waktu kat mesir... sebab dada saya sakit bila cuba tahan tangis tu kat telefon... jaga suara la kengkunun huaaaa banyaaak laa.... tapii malangnya... td ternangis kat telefon... Maka terpaiseylaaa sekejap .....dan ternanges di mrt.. maka terpaiseylaa skali lagi .... tak lupa pakej di dalam bus.... hai laa.... apa2pun ... Hussin n Umar... thx for e smile~ :')

dan secebis senyuman saya dibawa pergi~ terbang jauh dari saya~

Thursday, September 9, 2010

.....Episod 223..... - Pandanglah aku ya Tawwab -




" Ya tawwab~ tub 'alaina... ya tawwab tub 'alaina... warhamna wanzur ilaina.. warhamna wanzur ilaina ~ " ... terdengar bergetar suara abah mengalunkan qasidah ni selesai solat terawih terakhir semalam .... airmata ini tak mampu aku tahan lagi ...

sebulan ramadhan .... hanya beberapa hari sahaja yang benar2 aku ramadhankan .... itupun kerana peruntukkan free time yang aku ada aku gunakan betol2 ..... minggu pertama... itu ramadhan paling best... berkobar2 semangat aku sepertimana berkobar2nya semangat para atlit kat yog nak menang pingat emas... masuk minggu kedua... niat nak menang pingt emas aku turunkan sket jadi pingt perak~pingt gangsa pon oke gak ... masok minggu ketiga tetiba kepala otak aku reformat snirik .... jadual 10 pagi sampai 6 ptg mengajar kat sekolah rendah sepenuh masa memang melelahkan aku~ haiz... niat nak buat persiapan awal raya tk kesampaian .... Maka... minggu keempat... korang tau2 la snirik .... virus bersengkang mata yang melanda masyarakat kita time2 nak raya tu terjangkit jugak kat aku ..... oleh kerana itu , aku rasa aku adalah orang yang paling rugiiiiiiiiiiii sekali ramadhan kali ni~ ;'(

Ya , aku memang rindukan mesir . Tapi aku lebih rindukan masa2 yang aku habiskan bersama keluarga . Semakin dekat hari kepulangan ke mesir... semakin aku takut... takut kalau tak dapat nak control rasa rindu tu nanti... Takut perasaan2 tk best yg ada sepanjang dua tahun lalu kembali lagi... untuk dua org kawan yang akan berangkat ke madinah tk lama lagi.... terima kasih banyak2 sebab sentiasa ada untuk dengarkan 'jeritan' emosi aku . Aku akan rindu gelak ketawa dengan korg.... ++time spent dengan classmate sume.... Jazakumullah ...

Rutin bersembang dengan mak hampir setiap hari kat dapur aku resume asap bila sampai sg kemaren . Sebulan setengah dah berlalu .... banyak yang aku belajar dari mak.... apa pun ,yang penting.... nak berjaya kena sabar kan .... takpelaaa sabaar .... walaupun perkataan sabar tu sama ertinya dengan airmata kalau ikot kamus idup aku ... untuk satu kejayaan ianya perlu dilaksanakan ..... :)

Pandanglah aku ya tawwab .... aku hanya seorang hamba yang sentiasa lupa mensyukuri nikmatmu

Pandanglah aku ya tawwab.... aku hanya seorang hamba yang cuma mampu mengemis untuk meraih cintamu



Friday, September 3, 2010

malish da'wa


Bismillahis samii'il 'alim ...


untuk post aku sebelum ni , ada orang titipkan comment , suruh check kesahihan hadis tentang memendamkan rasa cinta pada seseorang dan ganjaran syahid yang terdapat di dalamnya... harap maklum yee, sy tk sebut pun kat post tu kalau hadis tu hadis sohih sebab saya bukan berbicara tentang hukum hakam fiqhiyyah ataupun apa2 yang menyentuh tentang aqidah yang boleh menjurus kepada kesyirikan .... saya harap orang yang bertanya tu tau bahasa arab k sebab ini jawapan yang mampu saya berikan .... kalau nak saya cari segala asal usul dari kitab hadith imam ibn asakir dan imam ad dailami , saya akan cuba ... *roll eyes*


dah lama sebenarnya blog saya tidak disinggahi comment2 macam ni , afwan kalau emosi ... mudah2an kita sentiasa berada dibawah limpahan rahmatnya .... ikutkan kepala otak saya taknak jawab ... tapi ikutkan hati... sy layan kecik laa ehk ~ ( asking people to check the source of a hadith is good , making people more alert of the things that they quote from Rasulullah s.a.w , but it somehow annoys me k alot too~ .. )


" setiap ilmu jika diambil dari ahlinya , maka bisa langsung diterima, tidak perlu dipertanyakan lagi " - Kaidah yang digunakan oleh syeikhuna syeikhul islam as-syeikh sayyid sabiq ~


فالحديث الذي ذكرت : من عشق وكتم وعف فمات فهو شهيد . في سنده ضعف بل ذهب بعض أهل العلم إلى أنه حديث موضوع ، كما بين ذلك الشيخ الألباني وغيره . ولكن معناه قد صحح منه أهل العلم ما تعلق بالعفة والتقوى . قد قال شيخ الإسلام ابن تيمية رحمه الله بعد أن ذكر هذا الحديث : لكن المعنى الذي ذكره دل عليه الكتاب والسنة ، فإن الله أمرنا بالتقوى والصبر ، فمن التقوى أن يعف عن كل ما حرمه الله ، من نظر بعين ، ومن لفظ لسان ، ومن حركة بيد ورجل )

ووردت أخبار تعضد هذا المعنى ، فقد روى الإمام البخاري في صحيحه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : من يضمن لي ما بين لحييه وما بين رجليه أضمن له الجنة . وما بين لحييه : يعني اللسان ، وما بين رجليه : يعني الفرج .

وعليه فإذا كنت قد اتقيت الله حقاً في عشقك ، ولم تحصل منك خلاله أية مخالفة وكنت صابرة محتسبة ، فنرجو الله أن يجعل لك بذلك حظاً من الشهادة .

والله أعلم .



Saturday, August 28, 2010

....Episod 222.... - hari ini -



Saya sangat menghargai orang2 yang selalu buat saya ketawa dan tersenyum . Kerana mampu untuk tersenyum bermakna saya sedang redha dengan apa yang terjadi dengan diri saya . mampu untuk tersenyum bermakna saya sedang memujuk hati saya untuk terus gagah menghadapi hari2 depan saya . Secara tak langsung senyuman saya menjadi perisai saya untuk tidak dikuasai emosi2 yang takdiingini . secara tak langsung juga , senyuman saya adalah insulin yang saya suntik ke dalam hati untuk sentiasa berfikiran positif ... untuk sentiasa yakin kalau Allah ada di luar jendela... memerhatikan saya ... memberi berjuta peluang untuk saya tolehkan pandangan saya kepadanya setiap kali ujian menimpa... Allah yahdina waj'alna sababan limanihtada ... " Pilihan Dia untuk kita lebih tepat dari pilihan kita untuk kita " tuk pemilik kata2 ni... tima kasih sebab ajar saya tuk senyum heee :D

Hari ni.... hmm tkde pape sangat jadi senanya..huhu ... masuk hari ni , dah sebulan 2 minggu n 4 hari aku kat singapore... im left with less than 2 months k ... hmm .... im enjoying my everyday life kat sini minus goin out to teach in madrasah... (padahal blum start pon~) , ntah dah brapa banyak tah permintaan org nak suh aku ajar base arab aku tolak ... aku lagi suke kot menjadi encik suri~ ...

Hari ni , pepagi tadi aku dah kuar , nak kene gi madrasah.. yang jauhnya lam 40 minit naik mrt + waktu aku berjalan nak ke mrt kira 1 jam la gamaknya nak gi skolah tu ... Ust yang aku nak kena ganti hari esok sehinggalah hari ahad depan ni nak ke umrah . dah pi pon td petang.... haiz... lepas dapat briefing yg ringkas lagi padat td , aku pun jumpa laa alumni2 mwti yang masih lagi berkhidmat kat skola tu ... paling best td dpt catch up cerita ngan nisha the chiliflakes lover , kak rai n kak masaini~ ....

Hari ni , kak rai kata kak rai rindu sgt mesir.... aku pon rindu gak tapi aku paham lagu mana rindu kak rai tu...kalau aku bayangkan aku tk dpt balik mesir lagii haru biru perasaan aku dr kak rai agaknya ....

Hari ni ... lepas jumpa kak rai... aku masuk tengok musabaqah tahfizul quran... yang sekolah aku anjurkan wat kali ke 13... tetiba aku tergerak nak tanya kak rai " Ust pengerusi majlis tu skolah mana kak rai ... ( aku xpect kak rai kata aljunied ke arabiah ke wak tan ke ) ? ," " ouh die dari darul mustafa , yaman .. " " ouhh okay... sebelum tu dia dari mana ? ( ingtkan kak rai dah get the quest ) " " Ouh die dari syria " " oouhh okay... abeh sebelum tu lagi die dari mana ?" "" ouhh nak tanya tu hihi... die dari aljunied... " " ^_^" heh... kecoh la kak rai " . " Die mengajar kat sini kee? " " a'ah... cey2 fatya tanya2 sey " " heh takde ehhhh kak rai... tkde maknanya... kt tanya sebab muka dia cm pernah nampak laa... macam org kat madihul mustafa kan ?" " laaa memang ponnnn " .... ^_^" , mana la aku tau ... aku tgk video dorg sekali jek... kat atas ni aku tunjuk video zoom punya muke dorg satu2... ust tu siap vocalist lagi jgn tk tau.. boleh plak aku tk pasan... heh

Hari ni , bila tersebut pasal syria... aku tros tengat kat atiqah n mardhiyah n hida... atiqah yg jauh dimata n memang kompem tk dpt nak nengok ... n hida yang tk balik2 lag sg , n mardhi yang dah berpunya n yang blom di jodohkan lagi utk aku jumpa nan dia... tros aku rasa cm nak nanes... Aku rindu sangat kat mardi .... Smalam aku mimpi , aku jumpa mardhi n zaujnya .... pastu aku peluk mardhi n nanes sepuas2nye... dan bila aku bangun tidur aku rasa sangat sedih .....

Hari ni ... lepas balik dari geylang .. aku sangat penat..... kaki aku sangat saket.... dan besok ada perjuangan lagi dr 8 pagi sampai 8 malam....

Esok.... esok nye cite...

tesbah 'alal khair~

Tuesday, August 24, 2010

:) - Time to change

Monday, August 16, 2010

.....Episod 221.... - Diamku -



Bila belum siap melangkah lebih jauh dengan seseorang,
cukup cintai ia dalam diam ...

karena diammu adalah salah satu bukti cintamu padanya ...

kau ingin memuliakan dia, dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang,

kau tak mau merusak kesucian dan penjagaan hatinya..

karena diammu memuliakan kesucian diri dan hatimu.. menghindarkan dirimu dari hal-hal yang akan merusak izzah dan iffahmu ..

karena diammu bukti kesetiaanmu padanya ..

karena mungkin saja orang yang kau cinta adalah juga orang yang telah ALLAH swt. pilihkan untukmu ...

ingatkah kalian tentang kisah Fathimah Az-Zahra dan 'Ali bin Abi Thalib kw?
yang keduanya saling memendam apa yang mereka rasakan ...
tapi pada akhirnya mereka dipertemukan dalam ikatan suci nan indah

karena dalam diammu tersimpan kekuatan ... kekuatan harapan ...
hingga mungkin saja Allah akan membuat harapan itu menjadi nyata hingga cintamu yang diam itu dapat berbicara dalam kehidupan nyata ...
bukankah Allah tak akan pernah memutuskan harapan hamba yang berharap pada-Nya?

dan jika memang 'cinta dalam diammu' itu tak memiliki kesempatan untuk berbicara di dunia nyata,

biarkan ia tetap diam ...

jika dia memang bukan milikmu, Maka Allah, melalui waktu akan menghapus 'cinta dalam diammu' itu dengan memberi rasa yang lebih indah dan orang yang tepat ...

biarkan 'cinta dalam diammu' itu menjadi memori tersendiri dan sudut hatimu menjadi rahasia antara kau dengan Sang Pemilik hatimu ...


" Sesiapa yang jatuh cinta, kemudian menyembunyikannya hingga kematian datang menjemputnya, maka dia adalah seorang yang syahid "( Riwayat Hakim, Ibn Asakir, al-Dailami dan lain-lain )

Dah lama tk buat kerja2 blog hopping~ .. bila tengah lompat2 tuh tersandung kat satu blog yang sangat menarik .. daripada apa yang saya baca tentang penulisnya ... dia seorang yang orang sangka serius.. tapi sebenarnya suka merapu dan buat lawak .... gembira dengan dirinya sendiri dan gembira setiap kali menjadi gembira.. paham dak ? tk phm tkpelaa hehe ... apa pun saya suka cara dia bercerita di blog.... saya suka cara santai dia berikan pendapat... tapi identitinya masih rahasia ... takde siapa tau~ .. dahsyat .. memang luarbiasa... tp followers beratus dah .. hmm ... yang penting sebenarnya nak kongsi article ni jek ..~ tp penulis blog tu jumpa kat google gak laa..~

.....Episod 220..... - Where I belong -



YOG opening was sooo amazing that i felt very proud to be a singaporean . I am already proud laa but i feel prouder now ..haha ? boleh tak prouder... haha ~



The beating of the drums makes your heart beat faster while watching the torch bearers passes the torch from one to another... its a wow opening... loving it. But i cant seem to find a perfect video showing the scene . yg kat mesir tu pepandai la carik eh kt youtube~ ..huhu




Looking at how singapore has been making tremendous progress over the years makes me thinking ~~Singapore is trying as hard as she could to roar up high all over the world getting people to realise our potentials and talents kan ? .. sooo being a very nice citizen hahaha~ .. i would really like to participate in making Singapore proud with its individuals...(sahut seruan la kata orang ) Hoping to make sg proud in my own way~ with that very same talent n potential :D ... huhu ... apa? athlete jek pe boleh contribute.... cet.. smarang jek~ bak kata hussin po0da cinggama... hihi

Friday, August 13, 2010

Loving this song sooooo much ~ :) , lets start believing , feeling and healing



Its hard to explain - What im feeling

But i guess its ok - coz i'll keep believing

Theres something deep inside - something that is calling

Its calling u and i - Its calling us up high

Healing, a simple act of kindness brings such meaning

A smile can change a life let’s start believing

And feeling, let’s start healing

Heal and you will be healed - Break every border

Give and you will receive - It’s Nature’s order

There is a hidden force - Pulling us closer

It’s pulling you and I - It’s pulling us up high

Hearts in the hand of another heart and in God’s hand are all hearts

An eye takes care of another eye and from God’s eye nothing hides

Seek only to give and you’ll receive

قلب بين يدي قلب و بيد الله كل قلب
عين ترعى عينا، وعين الله ترعى
كلمة طيبة صدقة
تبسمك لأخيك صدقه
كل معروف صدقة
اللهم اشف شفاءً لا يغادر سقماً


Nak nangis lagi bole ?







Wednesday, August 11, 2010

Ahlan... Ahlan ya ramadhan ~



Tuesday, August 10, 2010

....Episod 219..... - A trip i will never forget - *blessed :D*

( Congratulations to all 5 yg ada dalam pic ni~ .. API sngporean grads ~ :D )


UM

Penat berjalan malam khamis blom lagi habis , i was thinking of having a rest dalam bilik hotel the whole friday tp entah la what makes me wanna join masyitah in receiving her award for best student ke hapa ntah laa~ ... so Off we go to UM on Friday morning . hmm ... UM is a lot more nicer and bigger than what i imagined uh tapi rasanya UIA lagi cantik la... maklumlaa UM kan dah 105 tahun~ hihii ... - Masyitah mesti bangga xp

KONVO

Honestly this is my first time attending a convocation in a University and also the first time i have the opprtnty to see how excited graduates are upon receiving their respective scroll - cert . The smiles are really enchanting . They make u feel like u want to have a graduation the next morning . It was nice . The feeling + the families + the bouquet of flowers + graduation teddies - the waiting.. heeee ~

RESTU

My main purpose of going to KL is of course yayasan restu la kan n masyitah nye convo . Tak sempat nak cakap tima kasih betol2 kat aunty jaja , abg hanif , ija n nisa yang susah2 hantarkan pegi shah alam dr subang ... Thx alot la kat dorg ni~ .. without them mungkin aku akan kena naik taxi jee kot heeeeeee~ ...

Datang2 jek kena masuk seminar... tak sangka tapi it was a blessing to be part of the seminar Masya Allah . Lunch break aku tros jumpa ust baki n jumpa ust yusuf . Sembang2 dengan ust yusuf ~ Ust kata " saya tertarik dengan tulisan diwani ust ghazlan , tp saya lagi tertarik dengan tulisan ust ghazal~ " ust suh carik notes ni , lepas ni kene jumpa sorg pelajar nama fathy utk dapatkan kurasah tu .

The most important thing is i had a very satisfying conversation with ust baki abu bakar.. Malaysia first khattat who is responsible for the production of mushaf malaysia . I know i am a nobody compared to him and because of that i am not going to waste any of my time while i have the chance to ask him every single unsettled questions that i have in my mind~..

In a nutshell (waaa rindu gp ) , My mind is now very settled on what i am going to do when i return to egypt nanti ... haiz... lega... im more confident with my calligraphy skrg ni ... Perjuangan untuk Islam .... Memartabatkan kesenian yang hampir dilupakan kehebatannya ~ :)

Whats more important for me is to notice that i left yayasan restu with a smile k :) . I am sooooooooooooooooooooooooo happy~! ...

THE FAMILY

The smile didnt stop there . After masyitahs' convocation , i lived with a family who my parents knew since years ago but i failed to remember then .They were sooo cool , soo funny , so lively and soo everything. 2 hari kat sana rasa cm dah 20 hari xp. Aunty suka sangat cerita2 sal the family , i find their stories interesting ah... it makes me smile lah actually ... aunty herself is a very jovial person.. funny .. considerate.. soo mak . Whenever im with aunty , i will miss mak more .. coz she resembles her in alot of ways ... Bila tgk huda manja2 , it makes me smile too .... she is soo cute and adorable kay ~ .. loving her ~ ... and to her sisters who has been a very nice company ... im loving them oso kay~ ... waa rasa rindu plak kat dorg~

Seriously , i will never forget this trip , a trip where i get to meet new people , new personalities , new conversations and a new resolution for my new semester that will start very soon ~ .. a very exciting experience indeed :) ..



Smile smile smile smile smile smile ..... Smile~ and the world will smile with you~

Wednesday, August 4, 2010

....Episod 218.... - Kembali Merindu -




Hari hari selepas kepulangan aku ke tanahair ni , aku sambut dengan senyuman . Aku masih lagi tersenyum sayu ... tak percaya keberadaanku di sini .... aku masih lagi mengalirkan air mata ... cuba untuk meluahkan rasa syukur yang teramat sangat ... entah kenapa setiap apa yang aku lihat , dengar dan fikirkan hanya akan membuat aku menangis atau tersenyum .


Semua orang tahu aku seorang yang aktif . Baik di mesir mahupun di sini . Tapi sekarang ini aku tak rasa teringin pun untuk keluar dan melayan masyarakat yang dulunya aku anggap seperti keluarga kedua . Aku selesa di dalam gua ini . Gua yang selalu aku mimpikan dulu .... gua yang penuh dengan kasih sayang.... gua yang penuh dengan insan2 mulia yang membesarkan aku ....


Bebelan Mak selalunya akan membuat aku terdiam memberontak . Bebelan itu kini hanya membuat aku tersenyum dan berairmata . Aku tau aku akan rindu semua itu . Aku tak ingin kembali merindui mereka .....


Berat sebenarnya hati ini nak bercuti meninggalkan keluarga yang dah dua tahun aku tinggalkan , tapi kerana khat... aku gagahkan juga langkah ni~.. cuti ke KL esok akan aku pastikan berakhir dengan sebuah senyuman di yayasan restu . Mudah2an Allah beri peluang untuk aku bertemu dengan ust baki dan ust yusof ...


Hidup ni memang penuh dengan pengorbanan kan ... Walaupun pengorbanan yang perlu aku buat terlalu sedikit nak dibandingkan dengan mereka2 yang malang nasibnya ... ia dah cukup membunuh bagi aku . Tak sangka kan .. selama di Mesir ... sebenarnya aku cuba dan cuba untuk membasahi hati yang telah gersang kerana menahan rindu dengan titisan keyakinan bahawa satu hari nanti aku akan beri air yang secukupnya supaya hati ini hidup kembali .... dan kini ... Hati itu sedang aku rawat... dengan khidmat yang dapat aku berikan pada insan2 yang telah mendidik aku .


Setiap kali temankan nenek makan , siapkan makanan atas katil .... suapkan nenek.... Aku rasa aku tak akan pernah habis termenung.... tak termampu rasanya nak balas jasa nenek yang bertahun jaga aku .... setiap lauk yang aku minta pasti akan dimasaknya.... sarapan , makan tengahari dan malam sentiasa terjaga... Biar dia letih sepanjang hari di dapur... yang penting kami semua mampu tersenyum kenyang untuk teruskan perjuangan ..


Setiap kali mendengar aduan mak tentang hal2 kerja ... Aku tak pernah berhenti berdoa , semoga Allah menjaga ibu yang kental semangatnya dengan dunia pendidikan . Pekerjaan yang meletihkan , berdepan dengan kerenah2 rakas setugas dan waris2 murid yang kadangkala keterlaluan , tidak pernah dihiraukan , demi melihat anak2 didiknya mengenal tuhan yang menciptakan .


Melihat Abah yang selalu menolak bila aku ingin menghidangkan makanan kerana kelam kabut nak ke kerja buat aku rasa bersalah . Aku tak layak nak kata aku cuma makan sekali sehari saja di mesir kalau sibuk dengan kelas , kerana abah juga makan sehari sekali sahaja kerana kejarkan masa bekerja .


Ada apa dengan dunia ini Ilahi ? Ada apa dengan cinta... Pengorbanan mereka membuat aku tk mampu nak tahan airmata ni~ ... Aturan Allah tu memang hebat... DIA letakkan aku di bumi Kinanah untuk mengajar erti sebuah pengorbanan sebenarnya ... Pengorbanan yang aku lakuakan adalah semata2 untuk diri aku sendiri... bukan untuk mak dan abah ... tapi pengorbanan yang mereka lakukan ... tak pernah untuk diri mereka sendiri... tapi untuk aku , abg dan adik .... yang baru terbuka mata mensyukuri erti sebuah pengorbanan ...


Aku tak ingin kembali merindui mereka... aku ingin mereka terus ada di depan mata.... aku tak ingin meninggalkan mereka.... juga tak ingin mereka meninggalkan aku~ .... Mak kata ' Abah dah lain sekarang... dah tak garang lagi... yelah dah tua ' . Kata2 mak buat aku terus sayu .. aku tak sangka... kalau sebenarnya mereka dah menghampiri hari senja .... dan aku juga semakin dewasa...


Status : Sedang mensyukuri hari2 yang dilalui ... Semoga sempat mengumpul memori yang secukupnya utk kepulangan kali ini ... buat bekalan semangat di sana nanti ...

Monday, August 2, 2010



Kita menari bukan sebarang tarian
Asalnya dari tanah orang - orang pilihan
Bila terdengar masnawi ciptaan maulana
Ku bunuh nafsu lebur rantainya dari badan


Hingga hilang bangga diri
Berani hidup berani mati
Bagai musafir bertemu janji
Ini Darwis sudah gila berahi


Kita tak rindu pada siasah dunia
Perangkapnya membuat manusia hampa
Untuk bertemu impian bukan percuma
Mengorbankan yang tersangat kita cinta


Bagai Yunus dimakan Paus
Ibrahim tak makan api
Bertemu kasih di malam Kudus
Luka di badan tak terasa lagi
Pukullah rebana jantungku bersyair la maulana
Aku mabuk hakiki mendengar suaramu


Sayang.. pada mereka yang tak mengerti
Sayang.. pada hati tertutup mati
Bagai sangkar tanpa penghuni
Burung berharga terlepas lari


Rindu
Kembali bertemu
Hatiku merindukan pemiliknya
Rindu
kembali bersatu
Kembali bersatu dengan yang dikasihi

Sunday, August 1, 2010

.... Kekaguman.....



( Bacaan syeikh muammar - kira legend la ni~ )
Aku cuma mampu kagum jek skrg ni~ ... sebab dah lama tinggalkan zaman2 tarannum ni . Ada yang ajak kembali aktif dalam dunia tarannum ni~ ... ada jugak yang tanya kenapa tak teruskan dengan musabaqah ... kalau tntang musabaqah ... sebenarnya abah saya tak kasi . saya diizinkan belajar sahaja bukan untuk musabaqah . Masih teringat lagi kali pertama masuk musabaqah ... abah saya langsung tak hadir .. saya taknak masuk musabaqah atau penuhi undangan2 untuk majlis dengan bacaan al-quran tanpa redha abah saya.. sepanjang saya pergi ke mana2 majlis abah saya tak pernah hadir ... walaupun mak saya supportive . Saya ingt lagi bila saya tanya abah boleh tak saya masuk musabaqah ... " kan dulu abah dah kata , abah hantar ko belajar ni , belajar untuk diri sendiri ... "Abah saya ada pendapatnya sendiri tentang lantunan suara perempuan di depan ramai orang... ... Tak apalaa...~saya tak kisah .... selagi tak habis hafal quran ... sy cuma mampu kirim salam jek kat tarannum ~~ ..... Sampai jumpa lagi~ :)

Saturday, July 31, 2010

Nak nangis bole?


Thursday, July 29, 2010

....Episod 217..... - S_Y_U_K_U_R -


Bismillahil wadudul ghafuur

Allahumma solli wasallim wa barik alaih wa'ala alih

Terlalu banyak yang ingin aku ceritakan dalam diari alam maya ni . Tapi aku tak terjumpa kalimah2 yang mampu nak luahkan semua yang sedang aku alami . Lidah ku kelu ketika akal sedang cuba menghadam segala yang tersirat atas semua yang berlaku dalam hidup aku .

BERHENTI BERMIMPI

Sebelum pulang ke singapura , Along kata , " awak .. halimah kata kat yaman dia mimpi awk " terkejut berbaur sayu mendengar berita itu . Terkejut kerana ada orang mimpikan aku.. sedangkan aku sudah berhenti bermimpi untuk ke sana~ tetapi.. api harapan akan tetap aku nyalakan . Cuma aku tak ingin bermimpi lagi... kerana ia hanya akan menyakitkan aku ... Syukran pada huda , halimah dan ainul yang mendoakan ....

TERUS BERJUANG

Aku masih lagi menulis . Menulis dan terus menulis .... Aku masih belum pasti apa yang ada dalam dunia khat untuk aku, yang pasti perjuangan ini lillah ... demi cinta suci ini... aku tak akan bermimpi yang indah2.. kerana takut terluka andai mimpi tinggal mimpi ... yang ada sekarang ini cuma kerja keras .... syukran pada ust zainuddin dan ust nasr yang banyak memberikan kata2 semangat...

SAMPAI JUMPA LAGI

Aku tak ucapkan selamat tinggal pun kat syeikh. Aku cuma mampu hadir kelas syeikh yusri ... Aku cuma mampu sematkan rasa rindu ni dalam diri ... Aku tak nak ucapkan selamat tinggal pada syeikh ... hari terakhir di hussin , aku rasa tak sanggup nak melangkah masuk ke dalam masjid al-azhar untuk bertemu dengan syeikh ahmad ... , keluar saja dari pintu kelas khat ... aku terus menuju ke arah tempat menahan teksi ... aku hanya mampu tersenyum hiba melihat bangunan masjid tegak berdiri di sebelah aku ..... Aku tak ingin ucapkan selamat tinggal ... aku ingin seolah2 aku tidak meninggalkan negeri itu ... aku pasti akan pulang... itu bahasa yang ingin aku sampaikan ... aku akan pulang... aku pasti... Tuhan .. kabulkanlah ..! hanya itu yang aku harapkan waktu itu ...

DALAM HATI INI ADA KAMU

Saat berpelukan dengan 3 orang istimewa kat airport kemaren ... aku memang tak mampu nak mengalirkan airmata ... kak ecah .... idah ... n along.... tangisan yang ada dalam hati tu lebih lebat dari yang selalu korang nampak drama airport kt.... Only Allah knows how i miss every single time we have spent together... Kak ecah .. Aku dah anggap macam tempat aku berteduh .... setiap kali aku rasa futur datang... kak ecah selalu ada untuk hilangkan perasaan tu ... ur strength inspires me , after this i got no more nurse :'( ....

Ida... every smile that u succesfully put on me .... every smile of urs makes me stronger when im down.... Thanks ida for making people smile .... Banyak yang dah aku belajar dari seorang insan bernama shahidah watib . Kesungguhannya untuk membuat semua orang di sekelilingnya tersenyum walaupun dirinya menangis adalah sebab kenapa aku terus terusan tersenyum atas bumi kinanah ....After this no more miss smiley for me~:'( ...

Along... walaupun along cuma pindah rumah , tapi i iwill surely miss my discussion partner .... Antara orang yang paling aku hormat pendapatnya .... pendapat yang terhasil dari kematangan dan safar ... pendapat yang sentiasa mengetuk pintu kesedaran aku ..... Syukran untuk semuanya along....

YA ALLAH !

Sampai saja di airport sg , aku tak tau apa yang patut aku rasa... bila dapat peluk mak dan abah .... aku masih tak mampu untuk satu tangisan ..... bila melihat diri sudah gagah menjejak tanah singapura .... airmata ku hilang kata2 ... yang hanya mampu terucap hanya YA ALLAH ! ... apa yang terjadi seolah2 mimpi jadi nyata . Dua tahun di mesir memang bukan waktu yang lama . Tapi ia cukup untuk membuat aku merasa .. pulang itu hanya satu mimpi .... dan mimpi itu terjadi kini .... rindu itu akan terubat ....janji2 akan terpenuhi ...

Aku seolah2 tidak percaya ... kalau Allah mendengar doa yang selama ini aku luahkan.... Syukur aku sudah ada di samping keluarga di sini ..... syukur atas semua ni'mat yang telah Allah berikan .... Syukur kerana aku semakin mampu untuk terus tersenyum..... percaya dengan janji Allah ... percaya dengan janji Allah ... Percaya dengan janji Allah.... " ud'uunii astajib lakum" :')

Kepada orang yang selalu buat sy tersenyum... tetiba sy terindu kat awk~ ... semoga semua urusan dipermudahkan oleh Shohibul hubb .... shohibussafar...shohibuddunya wa ma fiha... Syukur atas perkenalan ini .. :)

Monday, July 19, 2010

....Episod 216.... - Dengarlah mentari -


Aku tak pernah lupa apa yang aku pernah sampaikan suatu ketika dahulu . Sebelum pulang ke singapura 2 tahun yang lalu , hari terakhir orientasi , aku diminta memberi ucapan untuk adik2 tahun 1 waktu itu . " Aturan Allah sangat hebat . Allah pisahkan kita dengan keluarga di singapura untuk temukan kita dengan keluarga besar yang indah di sini "


Untuk adik2 yang akan datang ..... keluarga antum di sini sedang menanti kedatangan antum . Terimalah kami seadanya .... terimalah mesir seadanya ..... terimalah kehidupan antum nanti seadanya .... Antum hanya ada kami di sini ... kami juga hanya ada antum ....

Beberapa jam lagi ... aku akan tinggalkan bumi yang mengajar aku erti sebuah kehidupan ..... bumi yang mengajar aku untuk senyum dan terus tersenyum... mensyukuri nikmat sebagai tolib di bumi anbiya' ni ...... Kota bersejarah ini akan menjadi kota yang menyimpan sejarah hidup aku juga ...

Kerana beg yg dah sedia berat ni .... aku terpaksa tinggalkan bahan bacaanku tentang sultanul asyikin jalaluddin ar rumi buat seketika . Rumis' thoughts a mewlewi perspective banyak membuat aku tersenyum ... memujuk hati yang merajuk ..

Apa pun.... perasaan aku waktu ni ..... ada lam lagu ni kay ....smileeeeeeeeee :D

Sunday, July 18, 2010

....Episod 215..... - Selamat tinggal ommud dunya -





masih teringat lagi perbualan aku dan ayat tentang mesir.. " Ayat listen to me.... u have to be patient with whatever you are going through.. ur country teach me the real virtue of patience .. u should learn from it too ... "

masr will forever be in my heart... she teaches me how to smile in good and bad times... she teaches me how to stand and run after i get hit by musibah ... she teaches me that Allah is the reason why i live in this world .....

Hidup memang penuh dengan perjuangan dan pengorbanan ... airmata dan senyuman .... dan hidup juga jadi indah .... bila segalanya untuk DIA ...

status * : sedang sangat runsing ....

Monday, July 12, 2010

.... Episod 214 .... - Ku biar gambar berbicara -

























Syathi' cleopatra n 'agiba , u will be dearly missed ~ ....

Monday, July 5, 2010

.....Episod 213.... - Ayat ayat cintku -


Sentuhan lembut tangan ayat masih lagi terasa . Sembam rasa sayu masih lagi tersisa . Bekas airmata ayat masih terasa basah di jari2 aku . Pertemuan dengan teman arab ayat tadi petang adalah suatu pertemuan yang terlalu tidak aku sangka .


Pulang dari kelas khat di hussein, aku ada mau'id dengan seorang senior di kelas khat utk ke darasah , ust Nasr . Katanya nak ajak beli kertas qusyeh yang kami gunakan untuk tulis khat . Sementara menunggu dia datang , aku membuat keputusan untuk menziarahi gami'e azhar yang dah lama aku tinggalkan ...... semata2 untuk imtihan . Ikutkan hati , rasa nak sujud je kat lantai putih masjid .... terharu ... kerana masih diberi kesempatan oleh al-khaliq untuk menghirup udara barakah masyayikh dan dars yang sedang berlangsung. Selesai solat , dengan pantasnya aku ke mugharabah untuk menghadiri kelas syeikh ahmad . seminit ke dua minit ke ... aku tak kesah . Yang penting dapat dengar n tatap muka syeikh . Baru sahaja aku sandarkan bahu ke tiang mugharabah ... ayat yang rupanya duduk di sebelah , menyapa lembut bahu aku .

" kakak , how r u " , sapanya . Ketika memandang wajahnya , aku tersenyum hiba . dah lama aku tak bertanya khabar dengan ayat . Ayat sekarang dah mcm pelajar msia . Pakaiannya dah bertukar . Masya Allah . aku terus mencari tangannya dan aku genggam seerat mungkin . Aku usap lengan ayat . Usapanku membawa makna dari hati . Usapanku seolah2 berkata ... aku gembira dapat jumpa kau hari ni .... insya Allah semuanya kheir .... Allah akan sentiasa ada dengan kau .... dan engkau akan sentiasa aku rindu . Ayat juga menyambut genggamanku . Aku cium tangannya membawa makna , Semoga kau berjaya ayat , semoga kau dapat apa yang kau inginkan .Ayat menyambutnya dengan sebuah kucupan di tangan ku .... dan lepastu ayat tak henti menangis .... Aku menarik nafas panjang.... tangisan dan genggaman tangannya membuat aku menangis bersama .

Aku pasti ... hati aku juga sangat pasti ..... sentuhan ayat ... sebenarnya adalah kata2 yang tak terluah . Kata hati aku ... ada banyak yang ayat nak cerita . ada beban kat bahu ayat yang ingin diluahkan pada aku . Waktu tu , terasa berdenyut hati aku ni... cuba mentafsirkan airmata ayat . Aku rasa sangat bersalah... kerana tak ada dengan ayat waktu dia perlukan nasihat dan kata2 semangat . Tak sempat nak minta maaf , ada panggilan yang memaksa aku untuk pergi meninggalkan kelas dan ayat yang masih berairmata .

Aku kesat airmata ayat ..... dan berlalu pergi , selepas memberikan ayat pelukan terakhir... " Kakak , i live with msian students now , find me kakak ... meet me again " . Aku hanya mampu mengangguk sambil cuba menahan airmata aku ....

Aku tak pernah menafikan yang aku pernah rasa rimas dengan ayat suatu ketika dahulu setiap kali cerita tentang pasangan hidup dibangkitkan . Tapi aku juga pernah sebut setiap kali aku post tentang ayat... ayat adalah seorang teman yang sangaaaaaaaaaaat baik . Semoga Allah melimpahkan kebahagiaan dan memberikan dia seorang pasangan hidup yang dia ingin kn .

' I do not want much kakak , i only want a husband that will accept me as i am and who will be kind to me ... and who will treat me like Rasulullah sollallahu alaihi wasallan did to ummahatul mukminin .... and i think msian have that qualities ' - Ayat

Semoga Allah mudahkan perjalanan hidupnya ...




Friday, July 2, 2010

....Episod 212.... - Pagi yang gelap -





Ust TITO. Pelik kan bila dgr nama tu ? Aku pun pelik mula2. Ingatkan ust main2 rupanya betul tu nama dia .. heh . Ust Tito ni kira guru tetap aku di Madrasah muassasah hussein tempat kedua aku belajar khat selain babusya'riah . Cam tamak plak aku ehk ada dua kelas khat . hmm ... Aku ada alasan aku snirik kenapaa aku masuk dua2tempat skali harung k :D .

Bila aku bagitau ust yang aku fail satu maddah kat babusya'riah , ust cuma mampu senyum jek . Ust kata alhudhur tu penting ukhti . ni mesti ko tak dtg kelas . Tapi Ala kuli hal , markah kau tak teruk . Diorang boleh jek kasi ko pass... Tapi diorang nak kau belajar lagi . Kegagalan tu adalah proses belajar . hmm... kata2 ust ni memang buat aku sangat2 tertarik . Kegagalan tu adalah proses belajar. Aku betul2 rasa banyak terhutang motivasi ngan ust tito ni . Dari first aku masuk , tiap2 kali kena marah ngan mudir sebab lambat ke tk dtg , mesti ust akan backing . Bila nak minta cuti kengkadang sebab ada talaqqi kitab pun ust sangat memahami :') .

Babusya'riah dan madrasah muassasah memang berbeza . Motivasinya . guru2nya . Cara belajarnya . Cara mengajarnya . Maddahnya . Kalau di Babusya'riah aku nak kena belajar 6 jenis khat sekaligus dan untuk setiap khat ada gurunya sendiri + setiap hari ada muqarrar yang berbeza. Kalau aku tak dtg sehari kiranya aku rugi la.. sebab ust takkan ulang lagi .

Berbeza dengan madrasah muassasah kat hussein ni . overall ada 3 ust yang mengajar kat situ . Lead by ust bal'eid humaidi . asal maghribi . Dan dah 6 kali tulis mushaf. Manhaj yang digunakan berbeza. Selagi tangan kita belum mampu untuk mantap dalam tulisan riq'ah selagi tu kita tak akan diberikan green light untuk ke tulisan lain . Apa yang kita akan belajar selepas riq'ah terpulang kepada ust yang mengajar. Ust yang akan guidekan kita tu takkan tukar2. Seorang ust akan mengajar apa2 jenis khat yang dia nak kita belajar. Waktu aku masuk tu , aku diberikan pada ust tito . Masya Allah . Blessed k. Ust Tito pun keluaran babsya'riah jugak . Jadi kalau aku ada dificulties nak faham benda kat sana , aku akan refer ust . Dan ust as usual akan sentiasa dengan kata2 semangatnya . Ust Tito nak dibandingkan dengan ust ahamd dan ust bel'aid rasanya die paling pendiam. Tapi setiap kali bercakap yang keluar adalah tawsiyah semata. Tawsiyah yang berbentuk kalam hikmah .

Perbualan dengan ust zainuddin , ketua afanin - markaz khat di wisma indonesia membuat aku tersenyum sendiri .... " Doakan bisa tulis mushaf ya mbak " " Insya Allah ust ~ Antum akan jadi penulis mushaf " " Mbak juga, semoga bisa menulis mushaf " ... tak pernah ada orang doakan aku dapat tulis mushaf.. sebuah doa yang mampu menjadi satu semangat untuk aku terus tersenyum.... mengingati kembali asal wujudnya perjuangan ni~....

Wa lau janna hazal lailu wamtadda sarmada , faman ghairallahi yarji'us subhu thaniya~

Monday, June 28, 2010



Esok last paper k . Tarikh alam. Takot . Banyak gile.. tapi takpela... last paper kan... hehe... dah start dah aku nak wardah2 ni .... dah lah tadi ada sharing session ngan mardhiyah .... tetiba plak rasa lagu ni best..huhu ..Ya Allah... lagho tol... hak3

Friday, June 25, 2010

.....Episod 211..... - Terlalu istimewa -



" Poknik kata fokus fokus fokus jangan jemu " - quote ni masih jelas melekat kat dinding bilik aku sampai skrg . Selama ni , memang itu pun yang cuba aku buat . Fokus . Walaupun kengkadang terbang gak benda fokus ni . Tp takpelah ... daripada tkde motivational quote ...

Poknik ni kadang boleh buat aku histeria .. huahuahua .... kira aku anggap macam ala2 artis gitu ah ... idola ah ....

Waktu tu baiti jannati memang jadi slogan idop aku . Sebelum aku bersua muka dengan poknik . gelaran 'wakil rakyat' tu aku dapat lepas jumpa poknik hehehe . Kerana dia yang ajar aku pentingnya berkawan . Pentingnya jaga hati kawan . Pentingnya mulakan senyuman dengan kawan . Pentingnya satu pelukan dan ucapan terima kasih kepada seorang kawan . pentingnya untuk kita hulur tangan dulu kat kawan untuk bersalaman ..... pentingnya ada seorang kawan . hmmm :) . Fikir2 balik , tak sesia aku gi rebutia .... banyak benda yang aku blaja ... yang paling penting tamparan kata2 poknik memang buat ego aku berkecai waktu tu ..... tulah.. action la sgt... huhu

Hutan sungai pisang~ dan suara poknik waktu tu ... menjadi alunan merdu dalam hati aku ... irama yang sentiasa buat aku tersenyum .... lagu yang membuat aku rasa hati aku penuh dengan kasih sayang... Aku belajar erti sayang dari dia... sayang untuk Allah ... kerana Allah ... sayang aku engkau dan dia ..... terlalu manis untuk dipisahkan ... terlalu berharga untuk tidak dinikmati ....

" res , aku rindu ah nak masuk utan , carikkan aku utan kat mesir ni boleh tak ? "
" ko dah kenapa eh ftya ? mintak yang bukan2.. hari ni hari sensitif ko eh .. kalau dah kahwin nanti jangaaanla ngidam yg bukan2 k kesian suami ko " " biarlaa.. tak menyusahkan ko kan.. huhu " " thx eh driver ... layan ... "



Antara yang terlalu istimewa adalah Mardhiyah . Bila tadi dapat bercakap dengan dia rasa happy sangat . Sekali lagi kita nak mintak maaf tk dpt dtg walimah awk... awk .. memang Allah tak izinkan kt hadir kan... jangan sedih k (tgh pujuk diri snirik ni...) Akhirnya kt berempat terpisah 4 negara .. :) , qaddarallah qaddarallah .... qaddarallah .... To hida ,balik dr msia nanti contact ye.. To atiqah , kalau ada rezeki kita nak jumpa awk kat syria sebelum awk balik sg... To mardhiyah .. balik nanti kt nak jumpa awk n zauj awk.. i dun care~~ .....

Rasanya macam baru semalam kt 4 org naik bas sesama pegi balik tahfiz... kongsi cerita2 tentang cita2.. tak sangka kan mar .. kisah cinta awk tertulis dulu .....

:') , And i love every single one of u lillah .... i feel blessed to have every single one of u as a friend .... Mardi.... Semoga menjadi bidadari kepada dia ya~ .... Doakan kami semua .. kita akan sentiasa ingt tawsiyah awk tadi... akan sentiasa k .... Mudah2an impian kita berempat nak menjadi penjaga kalam Allah tu dikabulkan ... Allahumma Aameen ..

Allahummarham dha'fana ..

Wednesday, June 23, 2010




Saya sangat sangat penaat... saya betol2 rasa dah tak boleh nak teruskan lagi... but the voice in me is telling me not to cry ..... lagi 2 paper je k fatya sayang ...... :') ... Tapi saya dah penaat...... doakan sy eh ? tima kasih .....


anw lagu ni cute k


Tuesday, June 15, 2010


Geraaaaaaaaaaaaaaaam laa tgk shauqy~ ...... tak sabar nak balik , tgk kerenah die~~~~~~``

Sunday, June 13, 2010



UUUFFFF .... rasa cm dah nak mereeeeeng k ^_^" , 60 beit syi'ir ... 3 khutbah ....1 risalah ..... Allahul musta'an ~

Thursday, June 10, 2010

.....Ya Tareem Wa Ahlaha....




Sekali lagi saya terpaksa melupakan rasa rindu dan keinginan yang dah bertahun saya tanam dalam hati ni ... Kerana masanya belum tiba ... Ya , saya yakin dengan rencana Allah ... saya yakin dengan Allah ~ :')

Monday, May 31, 2010

......Episod 210..... - Rindu Abah -



Alhamdulillah .... dah habis first paper ... Dalam kesibukan persiapan exam ni , saya tak sengaja terlupa besday abah 12 may yang lalu . Dan dalam sibuk2 browse lagu ayah kat youtube... saya sangat suka lagu ni ....Walaupun raya lambat lagik huaaaa~~

Abah , i am a nobody without u ~ .... Thank you abah ... thank you abah thank you abah for trying very very hard to give us the best education u could give.... Thank you Allah .. Thank you Allah ... Thank you Allah ....

Semoga Allah panjangkan umur mak dan abah Semoga Allah beri kami peluang untuk balas jasa mak n abah kat dunia ni .....


" Ayah ...aku menyanjungi jasamu yang terlalu agung buatku tak daya ku membalas jasa dan budimu~ ... Tanpa kamu hilanglah haluan hidupku .. terasa siksanya di jiwa ini ... tak dapatku membalas jasamu di dunia ini ... "


Happy birthday jugak untuk obek yah , ayah jumat and wildan~ ... :D

Tuesday, May 25, 2010

.....Episod 209..... - Aku dan perjuangan ini -


" Sudahlah kakak , pegi je UIA tu amek quran sunnah , ramai ust2 sini yg minat quran amek quran sunnah kat sana " Aku hanya mampu jawab kata2 mak waktu tu dengan satu helaian nafas yang panjang . Tak pasti macammana nak terangkan kat mak apa yang aku fikirkan . Khadim quran tu dah lama menjadi satu impian . Waktu itu , aku cuma berikan diri aku dua pilihan , darul quran selangor atau al azhar . Al-quran bukan lagi perlu kepada minat saat itu, kerana Dia telah terlanjur menjadi satu tanggungjawab .... dah berjuzu' yang perlu dimurajaah ~ ..

Waktu itu aku pasti mak kecewa , kerana aku pilih untuk mendalami lughah dan bukan Quran . Mungkin itu pada sangkaan mak , tapi aku punya rencanaku sendiri . Aku tahu aku memilih jalan yang jauh , tapi aku yakin ianya satu keputusan yang akan aku akhirkan dengan sempurna .

Kadang2 aku takut dengan rencana yang sudah rapi aku susun ... rencana rehlah ku untuk mencari sinar cahaya yang selama ini pernah menerangi dunia ni . Kerana aku tak pasti apa yang telah direncanakan Ar-Rahman untuk aku . Terlalu banyak yang dah terjadi dalam rentetan perjalanan ni .... berhadapan dengan apa yang terlah berlaku , Aku lebih banyak kalah dengan airmata dari menerima dengan senyuman .

Kalau aku seorang Mahasiswi Usuluddin , pasti tafsir yang akan aku pilih ....kerana merasa tenang membuka helaian kisah2 yang ada di dalam Al-Kitab ....

Sudah cukup sinar yang ada didepan mata ini ... Tapi aku merasa tak puas dengan cahaya yang ada yang hanya tinggal aku nikmati kehadirannya .... Aku ingin mencari dari mana datang cahaya itu ... aku ingin tau apa yang membuatnya terlalu indah ... kenapa keindahannya mampu membuat mata buta dengan dunia dan isinya ...

Kalaupun ia cuma boleh menjadi satu mimpi .... tolong biarkan saya lena dalam mimpi ni boleh ?? tima kasih ~~


Aku terpaksa pulang lewat kerana perlu i'adah satu maddah khat.... Diwani ..~ Seperti yg tertera di atas . Aku keliru . Keliru dengan diwani turki dan misriy... Entah kenapa untuk imtihan diwani aku tergerak untuk muzakarah nota diwani turki ... hmm takpela... ada hikmahnya .... ni natijah orang yang dah lama tinggalkan diwani ... heee ...

Entah kenapa suatu ketika dahulu aku memilih untuk mulakan langkah bercinta dengan khat . Kini langkah itu aku jadikan satu tanggungjawab . Tanggungjawab untuk terus menghidupkan seni islam . Berejam dengan khat setiap hari .... membuat aku semakin khayal dengan cintanya~ .... ( eceh.. dan mcm step jalaluddin ar-rumi plaakz ) Tapi perasaan ni memang susah nak luahkan ... nak terangkan .... susah .... susah ..... cintaku pada khat ... mcmana ya nak gambarkan .... mungkin macam ni kot~ ...



" Along...awk kan hafizah kalau ada org taqdim awk , lepastu die bukan hafiz awk rasa keberatan tak nak terima ?? " .. Sambil menunggu along yang sangat lama berfikir untuk memberi jawapan ( mmg keberatan la tu kan ) Aku pun potong~ " Kalau ada org taqdim dan org tu bukan orang yang memahami perjuangan dan cinta kita pada khat... kita sanggup tolak ... boleh ke along ? " ... hmmm boleh ke ? Keterlaluan kah aku??

" Yelah fakya , tapi sampai mana limit nye ? Perjuangan khat sampai apa. apa yg awk nak capai ... ? " ".. hmm.. Along... sampai kita dapat tulis satu mushaf~ boleh ? " :) ...


Inna hayaati wa nusuki wa mahyaayaa wa mamaati lillahi rabbil alaamin

Sunday, May 23, 2010

....Episod 208.... - Permintaan Hati -





Adam,mengertilah...
Hawa bukanlah insan yg kuat..
bukan juga insan yg bisa menahan nafsu..
tatkala diri diuji, Hawa sering tewas...
tewas dgn godaan syaitan & nafsu sendiri..

Adam,mengertilah...
sungguh, Hawa telah cuba melakukan yg terbaik..
agar diri ini tidak menjadi fitnah dunia...
telah Hawa cuba menjaga diri ini sebaik-baiknya..
Hawa sedaya upaya menjauhkan diri dari tabarruj..
perfume, make up, perhiasan...
telah Hawa elakkan sejauh-jauhnya..
namun mengapa masih Adam tertarik pd Hawa
yg serba kekurangan ini..

Adam,mengertilah...
Hawa ini berjiwa lembut...
sukar untuk Hawa menolak bila Adam meminta...
Hawa tau permintaan Adam
tak mungkin membawa Hawa ke kancah maksiat...
namun, Hawa lemah...
Hawa takut zina hati...

Adam,mengertilah...
setiap kali 'sms' diterima..
Hawa keliru...
ingin sekali Hawa membiarkan sahaja..
tapi Hawa akur tuntutan sahabat...
Hawa tewas...
Hawa reply juga...
mengenangkan Adam adalah sahabat....

Adam,mengertilah...
setiap layanan yg Hawa beri hanya sekadar membantu..
mungkin Hawa adalah antara kasih sayang Allah yg dikurniakan buat Adam..
memudahkan perjalanan hidup Adam..
jgn disalah tafsir apa yg Hawa berikan..

Adam,mengertilah...
Hawa mengharapkan Adam menjaga Hawa..
namun,bukanlah 'couple' yg Hawa pinta...
tp cukuplah sekadar tidak memandang Hawa..
cukuplah sekadar menghormati Hawa sebagai Hawa..
jgn dipinta apa yg tak mampu Hawa berikan..
kerana Hawa milik Allah sepenuhnya...

Adam,mengertilah...




Embun pun takkan mampu~ menyubur sekuntum bunga yang layu pada musim luruh ...yang dulunya mekar disinar suria .. bila sudah kering pasti akan gugur ~~ - something to ponder

*dr fesbuk enol xp

Saturday, May 22, 2010

Selamat Pengantin Baru :)


MABRUK aini and syafiq~ Barakallahulakuma wa barakah alaikuma wa jama'a bainakuma fil khair.. ~ Afwan aini tk dpt nak penuhi undangan atas sebab oral yang habis diluar waktu yang dijangkakan ~ .... *bestnyeee aini~ ...* kpd yg gi walimah : ...tau la ni first time sg n msia kahwin kat sini .....harap jangan excited sgt ehk ...


Geram yee tgk kolor2 purple ni .... huaaa~~~~ kate da tukat kolor pink sey aini~

Tuesday, May 18, 2010

Rindu abg



Hehe.. tk sesia jenguk2 fesbuk abg .... tk pernah tau ada performance kat cafe abg mayuni~ ..... style k ..

Semangat yang hilang




Saya rindu sangat dengan syeikh Nur ..... Saya pernah terasa tak nak balik singapore sewaktu duduk mengaji dengan syeikh nur..... Tapi syeikh kata kalau mak ayah suruh balik kena balik ... 44 hari lagi dengan izin Allah saya akan berangkat bertemu keluarga ( ceh , exam tk start lagi ~) , dan saya akan tinggalkan keluarga saya di mesir ni untuk beberapa bulan...hmm .... nak balik singaporee sangat .... tapi bila teringat syeikh nur .... hmm ... takpela... Kalau ditakdirkan Allah .... saya akan dapat jumpa dengan syeikh lagi .... ummi... kak abidah ... Insya Allah k insya Allah~ ... :) - Leave thoughts and worries~

Terasa fresh skit bila dgr qasidah2 ni ... @Al-Muttaqin TV Sumber Media Ilmiah
- teringat time translate kan qasidah ni ... n teringat ke excited an nak baca qasidah sama2 sebelum pengajian :) Nak senyuuuuuum je boleh ?

___________________________________________

Esok saya ada oral nahu lusa quran dan sabtu balaghah...... Allahuma Yassir ummurana~ .. doakan ye semua ~

Wednesday, May 12, 2010

Thank you Cuzzin

HARI NI SAYA DAPAT BUNGA ROS MERAH N PINK .... PASTU DENGAN PEMBALUT PURPLE.... SAYA SANGAT HAPPY K ... tHANK YOU DADA~~!!!! :) :) :)

......Episod 207.... - Jawapan Rindu -




Saya sangat sakit~ ... saya sangat letih....~ saya sangat runsing~.... saya sangat rasa tertekan ... Saya nak bunga boleh ? .... Saya rindu sangat nak bercakap dengan bunga.... dan saya rindu sgt nak bercakap dengan orang yang selalu buat saya ketawa ..... saya harap Allah jauhkan segala kesedihan dan kerisauan dari dia... dan semua org2 yang saya sayang....

Saya tahu Allah ada ...saya akan terus kuatkan langkah saya ni... kerana saya yakin dia ada memimpin saya ..... dan kerana saya yakin Allah mendengar doa hambanya ....dan saya tetap kekal mendengar bisikan hati saya ni~ ..... :) - Perjalanan sy masih jauh~ ...

Saya pasti ini kaffarah dosa.... Alhamdulillah~ :)

______________________________________________

Tompang lalu~ ... khas untk Ahmad helmi~ xp , sori td tk dtg meeting orientation . bkn salah aku , salah ko yang tak bilang aku . Apa2pun aku layan orientation bkn kerana sepupu aku je k tp kerana ko jgk~ ... see? aku layan ni~~~~!! ... amcm? paisey tk ? ahakz...blueks~

Sunday, May 9, 2010

....Episod 206.... - Aku masih berjuang di sini -


Mak kol , mak kata adik tanya , boleh tak kalau adik kawin dulu dari saya ... mak kata : boleh lah kenapa pulak tak boleh , kan kakak masih belajar .... saya kata : mesti la boleh , adik kata lagi : tapi kakak tak langkah bendul ke ... saya kata : kalau dah sampai masa kahwin jekla... nak tunggu aku lama lagi ... aku tak kesah k ....


Hakikatnya... saya memang tak kesah... kerana saya tau saya ada perjuangan yang tak selesai lagi .... adat perlu diketepikan untuk maslahat k :) ...