Bismillahis samii'il 'alim ...
untuk post aku sebelum ni , ada orang titipkan comment , suruh check kesahihan hadis tentang memendamkan rasa cinta pada seseorang dan ganjaran syahid yang terdapat di dalamnya... harap maklum yee, sy tk sebut pun kat post tu kalau hadis tu hadis sohih sebab saya bukan berbicara tentang hukum hakam fiqhiyyah ataupun apa2 yang menyentuh tentang aqidah yang boleh menjurus kepada kesyirikan .... saya harap orang yang bertanya tu tau bahasa arab k sebab ini jawapan yang mampu saya berikan .... kalau nak saya cari segala asal usul dari kitab hadith imam ibn asakir dan imam ad dailami , saya akan cuba ... *roll eyes*
dah lama sebenarnya blog saya tidak disinggahi comment2 macam ni , afwan kalau emosi ... mudah2an kita sentiasa berada dibawah limpahan rahmatnya .... ikutkan kepala otak saya taknak jawab ... tapi ikutkan hati... sy layan kecik laa ehk ~ ( asking people to check the source of a hadith is good , making people more alert of the things that they quote from Rasulullah s.a.w , but it somehow annoys me k alot too~ .. )
" setiap ilmu jika diambil dari ahlinya , maka bisa langsung diterima, tidak perlu dipertanyakan lagi " - Kaidah yang digunakan oleh syeikhuna syeikhul islam as-syeikh sayyid sabiq ~
فالحديث الذي ذكرت : من عشق وكتم وعف فمات فهو شهيد . في سنده ضعف بل ذهب بعض أهل العلم إلى أنه حديث موضوع ، كما بين ذلك الشيخ الألباني وغيره . ولكن معناه قد صحح منه أهل العلم ما تعلق بالعفة والتقوى . قد قال شيخ الإسلام ابن تيمية رحمه الله بعد أن ذكر هذا الحديث : لكن المعنى الذي ذكره دل عليه الكتاب والسنة ، فإن الله أمرنا بالتقوى والصبر ، فمن التقوى أن يعف عن كل ما حرمه الله ، من نظر بعين ، ومن لفظ لسان ، ومن حركة بيد ورجل )
ووردت أخبار تعضد هذا المعنى ، فقد روى الإمام البخاري في صحيحه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : من يضمن لي ما بين لحييه وما بين رجليه أضمن له الجنة . وما بين لحييه : يعني اللسان ، وما بين رجليه : يعني الفرج .
وعليه فإذا كنت قد اتقيت الله حقاً في عشقك ، ولم تحصل منك خلاله أية مخالفة وكنت صابرة محتسبة ، فنرجو الله أن يجعل لك بذلك حظاً من الشهادة .
والله أعلم .
0 comments:
Post a Comment