CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, February 15, 2011

.... Pakej percutian terhebat 2 ......



SABTU 29 JAN

Pagi itu , Azim , miftah , kak mun dan hafiz akan pulang ke singapura . Bukan kerana demonstrasi tapi kerana flight dah lama mereka book untuk pulang cuti . Aku dah lama janji dengan Azim kalau aku akan hantar dia pegi airport . Siap ada request lagik die nak aku hantar dia . Jam 8 pagi aku dah bersiap untuk keluar dari rumah helwani . Tapi sekali lagi , aku terasa takut nak keluar sorang. Aku masih tak pasti curfew dah selesai ke blom. Akhirnya , jam 9 aku beranikan diri untuk keluar dari rumah helwani . Perjalanan pulang ke rumah mengambil masa 10 minit . Oleh kerana takde network , aku tak dapat nak call azim atau miftah , maka aku tak tau menahu update mereka . Pagi sabtu lebih sunyi dari pagi jumaat. luar biasa . Pagi sabtu antara pagi yang sangat sibuk selalunya di tariq nasr . Tapi hari itu , ia malah lebih sepi dar semalam . Lebih sejuk dari semalam . dan penuh dengan tanda tanya .

Aku sampai imarah skynet kol 9.30 . Malangnya , miftah dah berangkat. Aku tak tau macamana nak contact Azim . Bila network mula kembali jam 10 , dek kepenatan semalaman aku tak dapat nak tidur dengan lena , aku pun dah tak kuasa nak kol azim ke siapa2 laa . Melepak adalah kerja aku waktu itu sambil update semua cerita yang aku tau . Dada pun update apa yang dia tahu . Waktu tu ahli beit aku semuanya sedang bersiap2 nak keluar untuk beli brg2 rumah @bekalan makanan , bekalan vodafone , nak kuarkn duit segala~.. tgharinya plak dada de mtg exco. Aku sorg jek tk ikot. penat. Jadi aku tunggu jek laa kat rumah sambil rehat2 .

Lebih kurang jam 2.30 petang dada kol aku , " fakya , cepat keluar sekarang pegi keluarkan duit . besok bank tutup tau . tak tau bila bank akan bukak . curfew pukul 4. cepat fakya . sekarang masih selamat " . Aku paling tk boleh nak lupakan pengalaman aku hari sabtu ni . Hari yang buat degupan jantung aku terasa akan berhenti waktu tu jugak . Aku pun cepat2 keluar untuk ke bank . Waktu nak turun lif tu kak aisyah muis kol . Aku pun sembang laa dengan khusyuk nya sampai aku cross road besar depan rumah aku tu . Selesai jek bercakap aku pun toleh kiri untuk ke supermarket syarif nak beli vodafone . Maka terkejutla segala urat saraf aku apabila aku melihat sekumpulan demonstrators cuma beberapa meter jek dari aku sedang bergerak ke arah aku . Nak patah balik rumah dah tak bole .. kereta dah banyak yang jalan . PANIC. sekarang ni bila tengah type pon aku boleh rasa takut tu . Aku pun cuba masuk lorong kedai syarif bila ternampak kedai syarif ramai org . Cepat2 aku kol dada " dada! kao kata selamat , ada org2 tu kat depan rumah dada ! " Bergetar suara aku menahan airmata kerana ketakutan . Bila sampai di Syarif , org2 kedai pun terkejut melihat kumpulan tersebut berarak .Wajah2 mereka memberikan makna yang mereka juga takut .

Imarah skynet dari hari jumaat terpaksa keluar sendiri untuk beli barang2 rumah . Sebabnya kedai syarif taknak hantarkan barang ke imarah kami dan imarah2 yang perlu cross road . Bila dah nampak kejadian tu baru aku faham kenapa . Lepastu aku jumpa farah dan shefa dan pergi vodafone hunting secara berjemaah . Diorang kata aku jalan macam lari . Aku takut k waktu tu . Nasib baik jugak ada musyrif adik tahun 1 imron rushdie ... yang kebetulan keluar takat nak beli susu jek . Bagos budak ni . Orang beli barang2 asasi rumah , die beli susu sekotak .

Bila aku sampai rumah , aku dapati 3 ahli beit aku tak ada . mereka ke sabi' tanpa mengetahui keadaan bahaya yang sepatutnya kita tak patut keluar kerana waktu tu dah 3.30 . ada setengah jam lagi untuk curfew . Macam2 benda berlaku kat sabi' . Jadi arahan untuk mereka tetap kekal di sabi' sampai esok hari pun keluar . Tinggallah ahli beit aku 4 org lagi . 2 adik tahun 1 . Al-kesah aku lah yang paling tua , jadi aku kena la buat2 berani walaupun aku sebenarnya takut.

Hari itu kita menyaksikan kedatangan kereta2 tank yang ntah berapa puluh kat depan rumah ... kita menyaksikan askar2 bersiap sedia untuk ke mana aku pun tak tau .... hari tu kita menyaksikan road lengang jam 4 petang .... hari tu kita menyaksikan syabab2 imarah masing2 keluar dengan kayu dan parang untuk jaga imarah . Hari tu kita dengar mcm2 bunyi.... suara2 protestors memang bergema dari masjid rabaah sampai imarah aku . padahal iamrah aku paling hujung and paling dekat dengan anwar sadat . Tapi none of them jalan kat kawasan kita lagi , sebab waktu tu kawasan rumah aku dah dijaga oleh military .Hari tu kita dengar bunyi das2 tembakan yang sekejap2 bunyi . Dan setiap kali bunyi maka askar2 akan berlari ke arah tembakan tu . Tiba2 kawasan daerah masjid rabaah berasap. Adalah tu yang dibakar .

Lebih kurang lepas isya' @ dalam kol 7 gitu , kami dapat berita bekalan air di alexterputus . Aku pun sebagai ketua rumah waktu tu mencari akal macamana nak simpan bekalan air.. botol air tak banyak kat rumah aku . Macam2 laa aku buat . Dada plak sibuk calling2 dapat update2 dr org. Adik2 pulak istiqamah nampaknya duduk kat balcony dlaam keadaan kesejukan untuk tengok aksi2 seterusnya..Selesai cuci toilet dan stock kan air dalam baldi2 yang wujud dalam rumah tu , kami pun buat keputusan untuk tidur syif . Takut ada apa2 yang terjadi kalau sume tidur susahla kan .

Aku berjaga dari jam 8 sampai 11. Bila keadaan rasanya dah okay . aku ngan sorang adik ni plan nak tidur jek . Tiba2 pukul 1 .30 pagi adik2 kejutkan aku dgn dada. " kak fakya~ bangun kak~ ada bunyi bom ngan tembak2 kat luar kak~ kat luar kecoh~ tgk kak~".....

bersambung~....

0 comments: