CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, March 7, 2011

....Episod 235.... - Bila kota cinta berdarah -



1 FEBRUARI

Malam tu rupanya presiden mesir bagi ucapan pertama nya live , ramai yang tersentuh dengan ucapan beliau sehingga ramai yang membuat keputusan untuk mengundurkan diri dari dataran tahrir tu . Dan atas sebab ucapan tersebut jugaklah , timbul kelompok2 yang menyokong presiden mubarak . Itu penjelasan untuk kekecohan yang terjadi pukul 2 pagi kat depan rumah aku tu . Aku pun selepas dapat kol dari exco dan dah sempat jelaskan kat semua kawan2 aku apa yang terjadi , aku sempat kol mak untuk ceritakan perkara ni . Niat di hati nak tenangkan mak sambil mengharap kalau malam ini menjadi titik noktah pada rusuhan yang ada . Malangnya , malang memang tidak berbau , ada konspirasi disebalik wujudnya kumpulan pro mubarak ni .. hailaaa ~

QIIL WA QAAL

Macam2 khabar aku dengar dari macam2 pihak . Tapi setelah menyelidiki sendiri berdasarkan sumber2 yang lebih thiqah , aku percaya kalau beribu banduan dilepaskan oleh pihak polis untuk menganggu demonstrasi ni , dan juga kumpulan pro mubarak didalangi oleh pihak polis juga . Kerana asalnya kemarahan ni berpunca dari pihak polis . Walaupun ramai yang telah mengundurkan diri dari medan tahrir , masih ramai lagi yang tidak percayakan janji2 presiden mubarak dalam ucapannya malam semalam . Medan tahrir mula kacau apabila kumpulan pro mubarak masuk dan menghalau kumpulan anti mubarak dari situ . Kekerasan digunakan . Macam2 cara ganas mereka lakukan termasuk melanggar orang2 rusuhan dengan van sesuka hati . Maka berdarahlah medan tahrir . Medan yang menjadi tumpuan mereka yang bercinta untuk menikmati keindahan sungai nil , akhirnya medan itu menjadi saksi darah anak buminya tersembur kerana cinta mereka pada tanah yang menjadi tempat kelahiran mereka . beratus jiwa terkorban .... yang akhirnya meninggalkan kami tergamam sendiri . Episod hitam yang kami sangka berakhir hari itu , berlarutan dengan kisah duka lara dan kemarahan yang semakin meluap2 .

2 FEBRUARI

Aku masih lagi belum submit nama untuk pulang pada date terawal yang embassy kasi . Aku masih berdegil , nak cuba bertahan , menyaksikan sendiri detik2 terakhir rejim yang diketuai oleh presiden mubarak . Hari ini , mak kol , mak kata , kalau semua orang balik , kakak kena balik . Aduh .... Aku kalah dengan arahan mak . Syeikh nur pernah pesan , kalau mak bapak dah suruh balik , kita kena balik . Lagi2 aku perempuan . aku sedar kedudukan aku waktu tu . nak jadi hero pun tk bertempat . Aku bukan lelaki. Di mata mereka , negeri itu sudah tidak selamat lagi . Menjadi tanggungjawab aku untuk pulang dan menenangkan hati mereka . Ridallahu ridal walidaain . Ya , aku akan pulang cuma biarlah aku menjadi yang terakhir .

Hari itu kami mula dapat internet . macam2 yang aku baca. Terdetik dalam hati aku waktu tu , " betul ke aku taknak balik hari khamis ni ", sebab hari khamis tu mereka jangka beratus ribu akan turut serta dalam demonstrasi ni . Risau . ya , aku risau dengan apa yang akan terjadi hari jumaat nanti . Jumaat itu penentu keadaan . Samaada semakin pulih atau semakin melarat . Suliza kol , " fakya , mama aku suruh balik , die kata esok nanti makin terok tau , dia takut takde orang boleh jaga kitorg nanti " . Aku sedikit cemas . Kata ahli beit , bawwab dah mula pegang senjata , kata bawwab kalau keadaan esok masih sama , lebih baik kita semua pulang . Aku semakin cemas .

Hari itu aku sibuk mengemas dan mengemas . Kata dada , mungkin ahli beit aku semuanya akan pulang hari khamis ini , cuma tinggal aku dan dada saja yang pulang lewat . Aku perlu pastikan urusan rumah semuanya dah beres waktu ahli beit pulang nanti . Aku letih . Tapi aku tau aku tak boleh berhenti mengemas . Ahli beit yang lain sibuk nak menghabiskan stok makanan yang ada dengan syaqah2 lain . Aku pilih untuk duduk di rumah . Aku pendamkan rasa cemas aku . Airmata dah mula nak menunjukkan kewujudannya tiap kali rasa risau datang bertandang .

Malam tu aku susah nak tidur . Sekejap2 aku akan ke balcony , merakam setiap minit yang berlalu di kawasan rumah aku . Sampailah akhirnya aku dapat yakinkan diri aku kalau mulai dari hari esok aku akan sendirian di rumah ni .Terus aku dapat panggilan dari dada , katanya confirm aku dan dia tak akan pulang esok .... teros dada aku bergerak laju... ya , aku takut , tak tau apa nak expect . Aku cuba tidur .... aku cuba psycho diri aku untuk tidur ~ all is well~ all is well~ all is well.... dari jam 11 ... sampai jam 1 pagi , rupanya aku belum tidur2 lagi .

" Fakya .. fakya .. bangun ~ ni kat twitter diorg kata semua akan balik besok .. maknanya kau pun balik besok " , " ko biar betul farah , tadi dada baru kata aku tak balik esok ... " " betul laaa ni ahmad yg kata balik besok " .... Aku pasrah . tak tau yang mana satu nak percaya . 1.30 pagi dada kol , tukar plan , semua akan pulang esok . Lega sangat . Tapi aku masih tak mampu nak tidur . Aku pun capai hp dan yang ada dalam hp cuma ayat2 ruqyah sahaja . Tak apalah , yang penting ayat al-quran .... Alhamdulillah ~ ... malam aku berakhir dengan lantunan ayat2 ruqyah .

3 FEBRUARI

Aku melangkah pergi dari bangunan skynet , dengan satu doa kalau aku akan kembali lagi , apa pun yang terjadi pada negeri ni . Walau berdarah sekalipun , separuh hati ini dah aku tinggalkan di bumi ini . dan akan terus tertanam di sini . Aku cuba untuk tersenyum ..... tapi aku kalah dengan airmata dan rasa sedih saat kaki ini menjejak lapangan terbang kaherah . Aku mengharapkan doa masyayikh dan doa penduduk ommud dunya , agar diiznkan untuk aku terus menghirup udara pengalaman dan keamanan di sana ... :'(

Bila kota cinta berdarah , hati aku turut berdarah sama .... Terima kasih kerana mengajar aku erti satu perjuangan .... Pakej percutian terhebat diteruskan di tanah air ~

ادخلوا مصر ان شاء الله امنين
saya yakin dengan janji Pemilik hati ..... :')

0 comments: