CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, December 13, 2010

.....Episod 226..... - Antara aku dan Masa -



Catatn 6 disember


DR ZAINAB


Hari ini , muhadharah lahjat walqiraat yang dah dua minggu aku tinggalkan aku resume semula . Dr Zainab abu naja , memang terkenal dengan perwatakannya yang periang , selalu tersenyum , kemas dan positif . " Dada , sempat ke tak ni? dukturah masuk pukul brapa ? " Tanya aku risau . " alah , kalau terlambat pun dukturah kasi masuk lah , mesti dia belum sempat ajar punya , as usual ~ " ^_^"


9.20 pagi . Akhirnya sampai juga kat tingkat 3 bangunan lama kuliah dirasat . Tapi ikut tangga belakang . Waktu tengah kalut naik tangga tu terjumpa kawan selangor , arfah . Seorang lagi partner in crime aku ngan dada. " wei pah , tk masuk kelas ke? sempat makan lagi?" " alaa, aku lapar ni , kena la makan dulu baru ada tenaga nak blaja " , Arfah dan alasannya haha! i simply love her attitude~ -_-"


Kami emang sedia maklum kalau dukturah Zainab akan masuk jam 9.15 , tapi akan mulakan kelas jam 10 . Sebabnya ? bidayah muhadharah akan dimulakan dengan ceramah singkat dukturah tentang hadis2 Rasulullah sollallahua'alaihi wasallam . dan ceramah tahun baru pagi tadi sangat menginsafkan .

KULLU SANAH WA ENTUM BI ALFI KHEIR

Kata dukturah dengan senyuman " esok awwal muharram , kalau boleh kita kenalah puasa , puasa mulut , lidah , perut , puasa dari semua benda dan berazam untuk jadi lebih baik dari sebelum ni " . Kata dukturah lagi " Al-lisan , asgharu 'adhaina fid dunya , walakinnahu akbaru 'adha' tarfa'una ilal jannah aw naar " setiap kalam kita tu amanah . Setiap lafaz yang terungkap dari bibir kita tu satu doa . so ? jaga bahasa , jaga lidah , jaga hati , jaga diri :)

ANDAI ESOK TIADA

Tahun baru di mesir , yang aku harapkan adalah kekuatan iman dan segenggam tabah untuk menghadapi ujian Allah di bumi kinanah ni . Walaupun perjalanan aku masih samar , berkabus , safar ini akan tetap ku teruskan . Yang penting , serumit mana pun pelayaran hidup aku berada di tengah2 lautan ilmu , masyayikh dan para pejuang , harap2 DIA redha dengan setiap langkah aku di atas bumiNYA ini .

Biarpun nanti aku jatuh tersungkur , aku akan pastikan kalau aku kembali menjejak bumi , sambil mengukir sebuah senyuman .

Biar pun nanti luka lama berdarah kembali , aku akan pastikan ia sembuh sekelip mata , kerana husnuzzon yang ada kepada sang Pencipta punca indahnya hidup menadi seorang hamba yang sedar asal ciptanya.

Walillahi alf al hamd , alf al hamd , alf alhamd.


TERJAWAB

" Sudah terlalu banyak usaha orang2 arab dan org2 ajanib yang ingin meremehkan fusha dan menyebarluaskan amiah . Tapi , janji Allah , Inna nahnu nazzalnaz zikra wa inna lahu lahaafizuun . Sampai sekarang fusha masih terjaga . kerana apa ? kerana nahu . Belajar nahu bererti kita sedang memperjuangkan bahasa arab fusha untuk terus ada , bermakna kita sedang cuba untuk mempertahankan bahasa al-Quran , bermaknaaa.... pandai2 la sambung sendiri ayat tu ~ :) . Akhirnya setelah 3 tahun ..... persoalan itu terjawab .


" Rabbana zalamna anfusana wa in lam taghfir lana wa tarhamna la nakuunanna minal khaasirin " ~ Letakkan dunia di tanganku .. tanamkan akhirat di hatiku

0 comments: