CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, March 23, 2009

....Episod 141.... - ...dan ini yang aku pilih -




Bismillahirrahmaanirrahim ....


Allahumma Solli 'Ala Sayyidinal Habiib

Silence is the hardest arguments to refute . Satu ungkapan yang tak boleh nak saya sangkal kebenarannya . Dalam keadaan mental yang sangat letih buat masa sekarang ini , saya terpaksa berdepan dengan topik2 perbincangan yang dah agak lapuk pada saya untuk dibahaskan lagi . Penat penat dan penat .

Isu azhari yang sering dikupas oleh azhari sendiri membuat saya mual dan terasa nak muntah mendengarkannya . Entah dah berapa banyak kali saya dengar . Mereka yang beria-ia nak mengislahkan keadaan sama ramai jumlahnya dengan mereka yang terus terusan dibuai kesilapan lama yang tak pernah ada penghujungnya .

Beria-ia . Rasanya itu ke perkataan yang paling sesuai ?? Bersungguh2 nak mengupas , nak islahkan , seolah-olah mereka yang terdahulu tak pernah nak cuba untuk lakukan harakah amar ma'ruf nahi mungkar ni . Perbincangan tu tak perlu nak diadakan lagik . Yang perlu dibuat sekarang ni adalah pergerakan . Cakap banyak2 pun tak guna . Bincang berjam2 pun takde manfaatnya . Kalau diri sendiri tak gerak untuk first and foremost , islahkan diri sendiri dulu . Kalau diri sendiri masih bertatih , jangan sibuk nak Menyuruh orang berjalan . Kalau diri sendiri masih bertatih tak perlu sibuk nak menghukum orang lain lumpuh . Jangan sampai satu hari nanti dia yang berjalan dan kita pula yang lumpuh . Paham tak analogi ni ? Kalau tak paham takpe jek .

Kalau Amar ma'ruf dah susah nak buat , nahi mungkar jangan kata lah kan . Lagi tak terbuat . Agak ironi bila seseorang tu dengat semangatnya berkata , ' nak nasihat orang kena lah berhikmah sikit ', tapi pada hakikatnya , setiap apa yang cuba dilakukan adalah penentangan . Macam... apa eh maksudnyaa.. ??!! Tak mengerti makna ayat atau... tersalah faham maksud ayat ??

Saya tak tau dah nak cakap apa . Saya pilih untuk diam diam dan terus diam . Bukan nak berlepas diri , tapi nak memberi masa pada mereka2 untuk duduk dan berfikir . Nak mencari satu solusi perlu pada ilmu yang cukup dan akal yang naadhij dan bernas . Bukan dengan kata2 berapi dan semangat yang meluap2 . Tegur menegur tu perlu pada tadrij . Bukan sekali harung datang menghukum sesama kita ..... ( post ni tak perlu pada sambungan lagi ... biarlah sambungannya ditentukan oleh jalan hidup kita masing2 )


0 comments: