CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, March 18, 2009

....Episod 139.... - Di balik tabir itu ada senyuman :> -



Bismillahil waduudul ghafuur

Saya sendiri tak tahu kenapa , saya gembira sangat . Setiap senyuman saya dibalas dengan senyuman juga . Sewaktu saya berada di kota Singa selama sebulan , itulah yang saya rasa . Sana sini saya pergi , saya tak mampu nak sembunyikan senyuman saya kalau saya terasa nak tersenyum . Tindak balas dari orang ramai yang saya terima di singapura berlainan dengan di Mesir . Di sini hanya orang2 yang mengenali saya saja yang akan menyambut senyuman tadi . Kenapa ye.. ??

.. Kerana senyuman saya terhias di sebalik tabir hitam yang menutupi wajah saya . Tak ramai yang tahu dan dapat mengagak, bila , orang2 macam saya ni ( yang berniqab ) akan tersenyum pada mereka . Lucu juga bila difikir2kan . Kadang2 saya rasa bosan , bila senyuman saya tak pernah dibalas . hehe . Saya sering terlupa keadaan saya pada waktu itu .

Semenjak berniqab , ramai yang sangka kami semakin berani untuk jalan bersendirian dan tak rasa malu semalu mereka yang tidak berniqab ketika berhadapan dengan lelaki . Pada mulanya , saya berkongsi pemikiran yang sama . Kalau disentuh bab berani , memang lagi berani dari kalau tidak berniqab dan lebih selamat insya Allah . Tapi kalau tentang rasa malu , hmm ... rasanya saya makin tak malu kee..??

Secara peribadi , saya rasa sebaliknya . Sekarang , Nak angkat muka waktu muamalah dengan ikhwah adalah saat yang paling sukar rasanya . Hanya sekilas pandangan yang boleh diberikan . Kerana sekarang , hanya mata yang ada untuk dilihat , kalau berbalas pandang dengan ikhwah , pasti ikhwah hanya akan melihat mata kan ? Sedikit demi sedikit , kelantangan saya bila berhadapan dengan ikhwah terhakis . Itu antara plus point berniqab ni pada saya. Lagi satu , kadang2 rasa marah geram dan bingit dapat kita redakan sendiri . Sebabnya ? walau macamana kita merungut dengan orang yang kt marah , kita cebikkan muka , kita ejek ke apa2 lah , orang tu tak tau. nak ketawa pun tak perlu nak risau orang nampak gelagat muka kita yang macam2. hehe . Bukan nak kata saya selalu cebik2kan muka , cuma saya rasa , perkara2 yang saya sebut kat atas tu secara spontan boleh berlaku pada waktu2 darah tinggi tiba2 naik mendadak . Bila terbuat nanti kang ada je pihak2 yang terasa ke terambik hati ke , jadinya tabir tu boleh jadi penghalang orang nampak raut wajah kita, pada waktu yang sama dia beri kita masa untuk redakan perasaan kita .


Nak cerita pasal senyum ni sebenarnya , yang mendorong saya tulis tentang senyuman di balik tabir ni after satu peristiwa ni jadi waktu saya pi kelas syeikh nur baru2 ni . Baru beberapa minit yang lepas , saya sibuk duduk berkenalan dengan seorang kakak msia ni , kakak kelantan . Sesi perkenalan kami tu diiringi senyuman dan tawa .Akak tu pun rancak bertukar2 cerita . Lepas jek solat maghrib , waktu tengah rehat2 , tetiba je ada announcement kecik , " akhawat , ada ustaz nak masuk " . Saya pun sarung lah niqab . pastu saya terpandang kakak tu . Saya pun senyum lah kat dia :D . Pastu dia pandang saya serius jek .sangat serius sampai saya rasa tak sedap . Rupanya , dia pandang saya macam tu sebab saya pandang dia dan dia tak nampak lah yang saya tengah tersenyum dengan senyuman yang paling lebar saya boleh offer . hehe . Lepas kejadian tu saya tak bole nak stop senyum sebab terasa kelakar sangat benda yang jadi tadi .

Kalau nak cerita pasal niqab ni , sebenarnya banyak sangat sangat plus point dia cuma saya tak rasa lah nak cerita sekarang ni . So ppl , kalau fathiah ade jumpa korang kat luar , do not hesitate to smile if u wanna smile ok! Sebab saya akan balas senyuman tu :D insya Allah .

______________________________________________

( Psst... i wonder... i wonder.... siapa kah pemilik suara qasidah kat kelas syeikh nur sebelum mula kelas selepas isya' tu .... hmmm ....)

0 comments: