CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, March 8, 2009

....Episod 135.... - Jangan pisahkan -



Bismillahil ghafuurur rahiim

Manusia, makhluk Allah yang dikurnia akal dan jiwa untuk berfikir dan merasa . Memikirkan setiap inci kejadian Allah yang ada di muka bumi ini . Merasakan setiap getaran halus yang digerakkan Allah S.W.T . Akal yang sentiasa cuba mencabar kemampuannya sendiri dan jiwa yang sentiasa tenggelam dengan khayalan dan perasaan semata .

Ramai yang tertipu . Tertipu dengan kewujudan dua elemen penting yang membentuk seorang manusia . Akal dan jiwa harus sentiasa bersama . Perlu sentiasa sedar menyedarkan . Cukup mencukupi . Kemudian digagahkan dengan bukti2 naqli yang terpampang jelas depan mata sebagai satu sumber ujian betapa hebatnya akal dan jiwa yang kita ada . Sejauh mana kita dapat memanfaatkan dua elemen penting tadi untuk kesesuain dan keperluan kehidupan makhluk yang bernama insan .

Yang terjadi , malah sebaliknya . Manusia yang mendewakan akal semakin menjadi jadi jumlahnya . Manusia yang terperangkap dengan pergolakan jiwa sehingga mempertaruhkan nyawa juga tidak kurang ramainya ........

Infijar yang berlaku baru-baru ini di mesir buat kedua kalinya di tempat yang sama @ Depan gami' sayyidina hussein menunjukkan natijah manusia yang kalah dengan ideologi ekstrim yang berpandukan hawa nafsu semata . Tidak berdasarkan landasan pemikiran dan ihsas yang lurus . Berapa ramai pengebom nekad yang mati dengan tujuan menegakkan agama . Berapa ramai pengebom nekad yang mati berpanjikan islam di atas kepala . Mereka Mati meninggalkan mereka yang masih hidup untuk menerima hukuman perbuatan mereka . Mereka Mati meninggalkan nama Islam tercalar berdarah angkara terpedaya dengan hawa nafsu mereka .

Kurang Ilmu . Itu jawapan untuk mereka yang membiarkan diri mereka hanyut di bawa arus perasaan yang disalut bisikan syaitan . Kafir zimmi dibunuh tanpa rasa belas ihsan sedangkan kafir harbi masih meluas melata di atas muka bumi tuhan . Si Kafir Harbi mungkin tersenyum dengan perbuatan pendek akal tadi . Tak perlu mereka bersusah payah keluar menghitamkan wajah islam , orang Islam sendiri yang sebenarnya terkejar2 untuk menconteng arang ke wajah agama kita ini . Akhirnya, kerana kurang ilmu, kita termakan umpan ' mereka ' untuk menjadi boneka harakah mereka menghancurkan agama ini .

Bila akal yang Allah berikan tidak digunakan semaksima mungkin untuk mencari kebenaran dan bila hati tidak ditarbiyah dengan tarbiyah sunnah yang telah Rasulullah tinggalkan , samalah kita dengan mayat bergerak yang hanya mengikut godaan syaitan . Dan kalau kita ikuti akal dan membiarkan jiwa kita dangkal , hukum syariah pasti akan kita persoalkan . Kalau kita ikuti hati dan meninggalkan akal berteka teki sendiri , kabur dengan arah jalan mana yang harus dipilih , samalah kita dengan orang gila yang tak dapat membezakan baik buruk sesuatu keadaan . Wallahu'alam ..

* psst... ppl , syeikh nuruddin dah sampai mesir 2 days ago tau . for those in sg , boleh tengok online @ www.mymkkk.tv/live.php , pukul 10 pm ( sg ) & 2 am ( sg ) . Yang ada kat mesir , kalau takde aral melintang pi laa talaqqi live kat rumah kedah baru hayyu sabi' after asar n after isya' k ;) .

0 comments: