CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, March 6, 2009

....Episod 134.... - Merindukan seorang murabbi (4) - Bingung -

بسم الله السميع العليم
اللهم صلى وسلم وبارك على سيدنا محمد

( " Anti ni macam syadidah jek " " mana anta tau " " dari blog anti lah " - saya sering menerima komen2 seperti ini dari mereka yang saya kenal menerusi blog dan ruang siber umunya . Baik lelaki atau perempuan . Sekali lagi saya katakan di sini , segala catatan di blog ini adalah tahdid untuk diri saya semata2 . Hanya satu peringatan untuk diri saya sendiri . Blog ini adalah wadah muhasabah diri saya . Saya tak bermaksud nak mentaklifkan sesiapa untuk ikut pendapat yang saya taqdimkan . Hanya perkongsian semata2 . )

Tanggal 3 haribulan march merupakan tanggal yang akan saya ingat selalu . Kerana saya tak pernah kebingungan dan kepenatan seperti hari selasa kelmaren . Jadual saya sangat penuh sehingga saya tak tau nak dahulukan yang mana .

Pagi Jam 9.30 - 2.00 : Kelas intensif kitab al-ihathah karangan syeikh Nuruddin . Diajar oleh ust syed abdul kadir bertempat di hayyu sabie' Markaz Singapura .

2.30 - 4.30 : Kelas mirath advance pertama . Bertempat di hayyu 'Asyir rumah ust Jabal .

5.00 - 8.30 : Kelas Tasawwuf kitab madkhal fit tasawwuf karangan ust rohim bertempat di hayyu 'asyir rumah ust rohim .

Sehari sebelum itu , saya sebenarnya dah mula bingung . Kerana pada hari yang sama , rombongan ust TM fauzy juga akan hadir untuk bertemu dengan pelajar2 singapura selepas asar . Sebelum ust syed kadir menutup kelas pengajiannya ,... " ana ada iklan sikit ni , petang ni lepas asar kat rumah terengganu ada diskusi kitab maulidun nabi , lepas isya' pulak ada majlis sambutan maulidurrasul kat dataran , antara jemputan panel adalah syeikh yusri al hasani yang mengajar sohih bukhari di gami' al azhar tu ............ " Aduih , pening le pulak . Sebabnya , semuanya best . Tapi diskusi kitab dan sambutan maulid ni betul2 menguji tahap thabitnya keputusan saya untuk pergi kelas ust rohim . Runsing dan tak tentu arah sekejap . Mana terkejar2 nak ke kelas nak ke dars tambahan .

Akhirnya, saya tau saya perlu membuat keputusan . Perjumpaan dengan ust TM fauzy saya wakilkan adik2 untuk pergi . Diskusi kitab dan majlis maulid juga saya korbankan kerana syeikh yusri insya Allah darsnya ada setiap sabtu . Kalau tak dapat mutiara kata2nya malam itu , masih ada lagi hari2 sabtu yang lain . Diskusi pula... hmm .... rakan2 msia memang selalu saya dengar membuat diskusi kitab itu dan ini , mungkin bukan rezeki saya untuk hadir dalam diskusi kitab maulud tapi insya Allah musim panas nanti mesti banyak kan program2 macam ni . Saya pilih untuk pergi ust rohim , kerana beliau akan berangkat pulang ke indonesia 6/3 .

Kebingungan saya tamat dengan selesainya kelas ust rohim . Masih sempat sebenarnya untuk ke dataran , cuma jasad dah tak larat nak ikutkan kehendak hati dan jiwa .

Marathon hari selasa saya berakhir lebih kurang jam 10.30 . Saya dah mula sakit tekak ... jengjengjeng... saya dapat rasakan kehadirannya hampir tiba , saya cuba untuk menahannya ketika exam fasl awwal berlangsung dan saya perlu menahannya sekali lagi ... tapi badan saya yang keletihan kalah dengan virus yang dibawanya ... flu kembali menemani hidup saya .. mudah2an datangnya kali ini tak lama .

فلو جن هذا الليل وامتد سرمدا فمن غير ربي يرجع الصبح ثانيا

0 comments: