CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, December 13, 2008

....Episod 122.... - Kau kekasih awal dan akhir -


Masih segar lagi ingatan waktu pertama kali menatap Dia . Aku tersenyum simpul sendiri . Memang dia lah yang akan menemani aku mulai dari hari ini . Aku pilih Dia . Tak sabar nak memilikinya . Terasa boleh saja kucupan ini singgah di kulitnya bila-bila masa saja . Mengalir airmata ini bila aku mula mengenali diriNya dari mula ku singkap kisah - kisah cinta yang ada padanya .

Mushaf Al-Quran yang berwarna merah dihiasi bunga biru . Bersamanya bermulalah hafalan Al-Quran . Dari safhah pertama sehingga hampir suku daripanya cuba ku ingati dan dakapi . Dia bersamaku di waktu aku tersenyum kerana mudahnya mengingat kalam Allah . Dia juga bersamaku ketika aku cuba sedaya upaya menyempurnakan ayat-ayat yang mencabar , dia juga ada bersamaku ketika airmata ini tak henti mengalir bila diriku diuji dengan lemahnya ingatan , dan susahnya menangkap hebatnya kalimah kalimah surah Al-An'am.

Warna-warna kuning , jingga , hijau , merah jambu , biru dan ungu menghiasi kepala2 ayat dan kepala2 maqra' dalam mushaf itu . Surah Al-baqarah yang paling seronok diulang , surah an-nisa' yang paling bermakna perjalan tasmi' bersama ustazh , surah ali imran antara yang mudah diingati , Surah Al-An'am paling banyak meninggalkan memori2 yang tidak dapat dilupakan . Pernah sekali helaian mushaf basah dengan airmata ketika surah an'am cuba diulang. Semenjak dari hari itu , dia lah pemangkin semangat . Dialah sahabat yang tak pernah sekali pun meninggalkan ku.

Sebenarnya dia bukan yang pertama , tapi dia yang termanis . Dan kini , entah kenapa aku meninggalkannya di Singapura . Tiba-tiba keresahan melanda. Kerana dirinya telah berbulan tiada di depan mata. Rindu . Ya , aku rindu . Rindu nak menatapnya lagi . Walaupun mushaf baru dah dibeli untuk mengganti dirinya yang telah dhaif kulit dan warnanya , ia tetap tidak sama . .

Aku tak pernah melupakannya . Aku tak pernah berniat hendak meminggirkannya . Kenangan 4 tahun bersamanya . Kemana - mana sahaja ianya ku bawa . Bila sedih datang bertandang , dirinya ku dakap penuh harapan . Hanya dia yang ada di sisi untuk menenangkan fikiran yang sering kacau . Hanya Allah yang tahu betapa rindunya aku pada Dia . Dia bukan yang pertama , bukan juga yang terakhir . Tetapi Dia yang paling ISTIMEWA .

اللهم اجعلنا من اهل القرآن

0 comments: