CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, September 2, 2008

.... Episod 113 .... - Ramadhan Impian -



Ramadhan belum lagi bermula . Tetapi , persediaan untuk menyambut hari raya sudah pun digembar gemburkan di mana - mana . Persembahan nyanyian dan tarian menjadi penyeri sambutan tersebut . Penyeri kah ? atau ia merupakan persembahan utama yang disediakan . Haiz . Entahlah saya sendiri bingung dengan sambutan perayaan di sini . Walaupun baru seminggu berada di tanahair sendiri , apa yang berlaku seolah - olah bertentangan dengan apa yang saya impikan dan harapkan . 18 tahun dahulu , ia suatu perkara yang sangat saya nantikan . Kini , setelah melihat sendiri betapa bermaknanya ramadhan di Mesir ( dan saya pasti begitu juga negeri2 islam yang lain ) , sambutan hari raya yang lebih dibesar-besarkan dari ramadhan menjadi satu sambutan yang mengundang rasa sedih pada diri .

Lagu-lagu seperti 'berserah' , ' sayang-sayang ' dan ' pilihlah aku ' didendangkan dengan penuh penghayatan dan dihayati dengan penuh perasaan oleh mereka yang hadir. Sejauh mana lagu2 tersebut dapat mengingatkan mereka terhadap kehebatan bulan yang hadir setahun sekali dalam hidup mereka ? . Sejauh mana lagu - lagu tersebut menaikkan semangat kemenangan waktu hari raya yang seharusnya dirasakan oleh mereka yang sebulan penuh berjuang melawan nafsu sepanjang ramadhan ?! ..

Bukan bazaar atau sambutannya yang ingin dipersoalkan . Tak salah . Memang tak salah menyambut kedatangan syawal atau ramadhan . Memang tak salah membeli belah untuk keperluan berbuka dan persiapan hari raya . Sambutan kedua2 bulan tersebut malah digalakkan, tetapi kenapa dicemarkan sambutannya sebegitu rupa . Ramadhan sepatutnya menjadi bulan di mana kita mengimarahkan masjid dengan terawih dan berbuka berjamaah . Bukan dengan berjalan2 di sekitar bazaar mencari juadah makan ( bagi yg tidak berpuasa ) dan juada berbuka ( bagi yang berpuasa ) sehingga ada yang tidak peduli ke mana hilangnya solat maghrib dan isya ' . Terawih jauh sekali . Kalau begitu , di mana terletaknya nilai ramadhan itu ?

Ramadhan dan syawal adalah dua bulan Islam. Jadi , sambutannya perlulah islami . Ianya bukan dua perayaan turun temurun yang dibawa oleh adat nenek moyang kita sehingga kita sesuka hati sanggup membiarkan ia tercemar . Dalam situasi ini masyarakat melayu kita rata-rata sama sahaja . Kata orang , alah bisa tegal biasa . Tidak adakah mereka yang ingin merenung sejenak kebiasaan orang2 kita yang perlu diperbetulkan dan diluruskan kembali .

Hari ini , mungkin aktiviti menyambut kedatangan syawal yang diadakan sebelum kehadiran ramadhan dihiasi dengan nyanyian , tarian , lawak jenaka dan pelbagai aktiviti yang berbentuk hiburan , esok lusa entah apa lagi yang akan disediakan .

Ramadhan , apa faedah yang boleh kita dapati dengan kehadiran ramadhan ? - Merasakan apa yang dirasakan oleh mereka yang kurang bernasib baik , lapar.. dahaga.. ,kebuluran . Berapa ramai sahabt dan saudara seislam kita yang kebuluran di merata negeri . Mereka perlu kan makanan untuk bekalan hidup dan nafas mereka hari esok , tapi kita pula makan sehingga senak seolah-olah tiada hari esok untuk kita santap lagi .

Ramadhan hadir untuk mengajar kita erti sabar , sabar kah kita ? Berpusu berasak ke bazaar mencari baju baru untuk beraya . Berjalan bertawaf berjam2 hanya untuk mendapatkan sehelai baju yang berkenan di hati , bila di suruh terawih , mengeluhnya sepanjang hari .. letihnya seperti baru mendaki bukit yang tinggi? sabarkah kita?! Tepuk dada tanya2 lah iman kita .... Moga masih ada lagi sisa kesedaran dalam diri kita semua .. Allah yahdiina waj'alna sababan limanih tada ... Bersambung

0 comments: