CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, September 28, 2008

....Episod 114.... - Selamat Tinggal -


Dua hari lagi .
Dia akan pergi meninggalkan kita ...
Selamat Tinggal Ramadhan ...
Sampai jumpa lagi ..
Moga keberkatanMu akan tetap ku rasai ..

Tuesday, September 23, 2008

..... apa apa jek lah ....

Laptop dan hp merupakan dua alat yang penting dalam hidup saya . Sebabnya? mereka adalah tempat saya menyimpan segala kerja , data , informasi , dan semua haga2 yang penting dan yang tak penting untuk segala tugasan yang perlu saya siapkan. Di saat saya benar2 memerlukan kedua2 alat ini .... yang mana kedua-duanya tidak dapat dipisahkan kerana saling cukup mencukupi ... laptop saya rosak .. hard disc nye perlu diganti baru . Kerja2 penting saya semuanya terbengkalai .. dan saya benar2 maksudkan KERJA2 PENTING. Jadi... apa agaknya yang patut saya rasa sekarang ni?? Rasanya apa yang sedang saya rasa sekarang ni?... Nak nangis boleh tak ?! huhu :'(

Sunday, September 7, 2008

...... Sambungan ......

' Mereka ' selalu kata " lain orang lain caranya , lain tempat lain adatnya ". Menyambut ramadhan dan syawal berbeza dari satu negara dan bangsa ke negara dan bangsa yang lain . Begitu juga dengan Singapura .Kalau di negara2 Islam tentu sekali sambutannya akan lebih dekat dengan sambutan yang diajarkan oleh Islam . Tetapi di sini , masyarakat melayu islam yang hanya membentuk golongan minoriti tentu sekali menghadapi beberapa cabaran persekitaran yang memerlukan mereka untuk menyesuaikannya mengikut pada keadaan yang sedia ada .

Tidak adil untuk saya menilai masyarakat kita hanya kerana adanya sebilangan kecil diantara mereka yang saya lihat mencemarkan sambutan perayaan Islam yang kita nantikan kehadirannya . Malah diantara sebilangan kecil yang hadir itu , mungkin ramai diantara mereka yang sedar apa yang terjadi tidak seharusnya terjadi. Keadaan sekeliling seolah - olah memberikan satu syarat dimana mereka harus melakukan itu dan ini untuk kebaikan dan kemaslahatan semua pihak .

Ya , saya tak dapat nak menafikan betapa pentingnya sambutan sebegitu diadakan untuk berkongsi perasaan gembira bersama mereka yang tidak seagama supaya mereka lebih faham serba sedikit perayaan yang disambut oleh masyarakat melayu islam singapura , cuma saja saya takut lama kelamaan ianya menjadi satu budaya sehingga satu hari nanti generasi muda kita yang lain akan lupa ramadhan dan syawal itu sepatutnya diraikan dengan apa ? hiburan semata-mata atau dengan amal kebaikan . Takut satu hari nanti generasi muda kita hanya akan dikenali sebagai islam hanya pada nama dan bukan diri mereka ( walaupun hakikatnya wabak ini telah lama bermula ). Itukah yang kita mahukan..? Itukah yang kita inginkan .. ? Generasi muda yang kita harapkan menjadi tunjang kekuatan ummah akhirnya tenggelam dibawa arus hiburan dan dunia... Islamnya ke mana melayunya hilang begitu saja .

Ramadhan Impian... Hanya ramadhan dan syawal yang dapat kita harapkan kini , untuk mulakan misi mengenal Islam pada muda - mudi kita hari ini . Kalau ramadhan dan syawal sendiri , sambutannya dah dicemari.. nak harapkan apa lagi..~ ? Mudah2an segala usaha2 masjid2 dan institusi2 Islam untuk mendidik belia2 kita tentang hebatnya kehadiran dua bulan Islam ini diteruskan demi membina sebuah ummah yang berkualiti .Allah ma'akum wa ma'ana Jami'an . Wallahu'alam

Ya Rasulallah .. khuz biaidiinaa

Tuesday, September 2, 2008

.... Episod 113 .... - Ramadhan Impian -



Ramadhan belum lagi bermula . Tetapi , persediaan untuk menyambut hari raya sudah pun digembar gemburkan di mana - mana . Persembahan nyanyian dan tarian menjadi penyeri sambutan tersebut . Penyeri kah ? atau ia merupakan persembahan utama yang disediakan . Haiz . Entahlah saya sendiri bingung dengan sambutan perayaan di sini . Walaupun baru seminggu berada di tanahair sendiri , apa yang berlaku seolah - olah bertentangan dengan apa yang saya impikan dan harapkan . 18 tahun dahulu , ia suatu perkara yang sangat saya nantikan . Kini , setelah melihat sendiri betapa bermaknanya ramadhan di Mesir ( dan saya pasti begitu juga negeri2 islam yang lain ) , sambutan hari raya yang lebih dibesar-besarkan dari ramadhan menjadi satu sambutan yang mengundang rasa sedih pada diri .

Lagu-lagu seperti 'berserah' , ' sayang-sayang ' dan ' pilihlah aku ' didendangkan dengan penuh penghayatan dan dihayati dengan penuh perasaan oleh mereka yang hadir. Sejauh mana lagu2 tersebut dapat mengingatkan mereka terhadap kehebatan bulan yang hadir setahun sekali dalam hidup mereka ? . Sejauh mana lagu - lagu tersebut menaikkan semangat kemenangan waktu hari raya yang seharusnya dirasakan oleh mereka yang sebulan penuh berjuang melawan nafsu sepanjang ramadhan ?! ..

Bukan bazaar atau sambutannya yang ingin dipersoalkan . Tak salah . Memang tak salah menyambut kedatangan syawal atau ramadhan . Memang tak salah membeli belah untuk keperluan berbuka dan persiapan hari raya . Sambutan kedua2 bulan tersebut malah digalakkan, tetapi kenapa dicemarkan sambutannya sebegitu rupa . Ramadhan sepatutnya menjadi bulan di mana kita mengimarahkan masjid dengan terawih dan berbuka berjamaah . Bukan dengan berjalan2 di sekitar bazaar mencari juadah makan ( bagi yg tidak berpuasa ) dan juada berbuka ( bagi yang berpuasa ) sehingga ada yang tidak peduli ke mana hilangnya solat maghrib dan isya ' . Terawih jauh sekali . Kalau begitu , di mana terletaknya nilai ramadhan itu ?

Ramadhan dan syawal adalah dua bulan Islam. Jadi , sambutannya perlulah islami . Ianya bukan dua perayaan turun temurun yang dibawa oleh adat nenek moyang kita sehingga kita sesuka hati sanggup membiarkan ia tercemar . Dalam situasi ini masyarakat melayu kita rata-rata sama sahaja . Kata orang , alah bisa tegal biasa . Tidak adakah mereka yang ingin merenung sejenak kebiasaan orang2 kita yang perlu diperbetulkan dan diluruskan kembali .

Hari ini , mungkin aktiviti menyambut kedatangan syawal yang diadakan sebelum kehadiran ramadhan dihiasi dengan nyanyian , tarian , lawak jenaka dan pelbagai aktiviti yang berbentuk hiburan , esok lusa entah apa lagi yang akan disediakan .

Ramadhan , apa faedah yang boleh kita dapati dengan kehadiran ramadhan ? - Merasakan apa yang dirasakan oleh mereka yang kurang bernasib baik , lapar.. dahaga.. ,kebuluran . Berapa ramai sahabt dan saudara seislam kita yang kebuluran di merata negeri . Mereka perlu kan makanan untuk bekalan hidup dan nafas mereka hari esok , tapi kita pula makan sehingga senak seolah-olah tiada hari esok untuk kita santap lagi .

Ramadhan hadir untuk mengajar kita erti sabar , sabar kah kita ? Berpusu berasak ke bazaar mencari baju baru untuk beraya . Berjalan bertawaf berjam2 hanya untuk mendapatkan sehelai baju yang berkenan di hati , bila di suruh terawih , mengeluhnya sepanjang hari .. letihnya seperti baru mendaki bukit yang tinggi? sabarkah kita?! Tepuk dada tanya2 lah iman kita .... Moga masih ada lagi sisa kesedaran dalam diri kita semua .. Allah yahdiina waj'alna sababan limanih tada ... Bersambung

Monday, September 1, 2008

.... Loving the embodiment of mercy S.A.W ....



Langkah pertama ku bertanya pada diri
Mampukah perkataan mencerminkan hati
Memantulkan memancarkan segala isi
Tanpa ada yang masih tinggal tersembunyi

Sungguh mampunya ia tidak ku percaya
Jikalau segala isi itu hilang Faslnya
Dunia ini kan menjadi Syurga dan Neraka
Tidakkan ia menjadi cobaan sang Pencipta

Biarkan ia didalam ketidaksempurnaannya…
Tidakkah banting tulangnya si lemah itu mulia?
Tanpa lemah dari mana kan datangnya usaha?
Tanpa usaha tiada haknya manusia menerima Cinta…

Beranikan diri mu wahai jiwa yang cinta
Jika cinta itu asli benar ketulenanya
Kepayahan kesusahan kan hilang ertinya
Untuk si lemah cinta itulah kekuatannya

Mampukah hati untuk menolak kasih
Terdayakah hati untuk memendam cinta
Pada Dia yang tiap nafas yang ditariknya
Tidaklah kecuali demi kasih sayang dan cinta?

Kasihnya yang tiada mengenal sempadan
Cintanya yang merentas erti kemanusiaan
Mendakap alam yang meronta mendamba ihsan
Menyelamat jiwa yang tercungap kelemasan

Jika pengorbanan itu syarat hati untuk menyinta
Kalau khidmat dan budi itu pemarak kasihnya jiwa
Maka adakah kekurangan pada pengorbannya dia
Sehingga tiada ruang didalam hati ini untuknya?

Manikam itu masih berkilau memukau mata
Namun si Jauhari buta masih teraba-raba

Tidakkah cukup penyaksian musuh dan taulan?
Bahwa Yang Terpuji itu adalah insan luar kebiasaan?
Dimanakah had kekejaman dan bongkaknya insan?
Sehingga suapan kasih itu dibalas dengan gigitan?

Bila ditanya adakah benar cinta mu padanya
Kau menjawab Belah lah dada tanyalah ia
Kau berlagak lupa bahwa lidah boleh berdusta
Namun kau benar alpa akan si saksi kedua…
kelakuan takkan gagal mencerminkan jiwa…

Jika benar cinta mu sepenuh jiwa
Mengapa kau biar sang kekasih itu dinoda?

Kau menyusur perjalanan para pejuang
Kau menyarung pakaian perwira perang
Namun,bila dia diserang mara mu bukan ke depan
Tanpa gusar kau memerhati nun jauh dari belakang

Sedarkanlah jiwa mu, bangkitkanlah perasaanmu…
Sesungguhnya bukan dialah yang memerlukan cinta mu
Tetapi ketahuilah bahwa cinta itu seperti madu
Tanpa manis cinta hatimu bak tubuh yang sakit lesu
Lemah kekuatan penuh kekosongan tiada diperlu
Madu cintalah yang kan memberinya semangat baru

Kekasih pernah meluahkan pada sahabat2nya
Wahai sahabatku Aku sangat rindu pada ikhwan2 ku…
Mereka yang tidak pernah melihatku tapi beriman padaku
Dengan cahaya pada dahi, tangan dan kaki mereka kan datang padaku
Akan ku sambut mereka nanti dengan curahan telaga Haudku!

Ketika Izrail menarik lembut rohnya yang Suci
Kekasih berkata. “ Ya Jibril…Sakitnya mati ini..”
Ya Allah…kau timpakanlah kesakitan sakarat ummati
Semuanya padaku biar aku yang menanggungnya sendiri…
Ya Jibril…Ummati Ummati Ummati…

Wahai insan makhluk akal dan jiwa…
Adakah disana manusia yang menyinta seperti cintanya dia?
Menderita berkorban seperti deritanya dia?
Merisaukan mereka yang tiada pernah ditemuinya.. .
Mendoakan mereka yang tiada penat menyakitinya… .

Sungguh akal ini tiada dapat menggapai hakikat cintamu!
Sungguh jiwa ini meronta kerna tiada dapat membalas kasihmu!

Wahai jiwa yang alpa bergetarlah bila MUHAMMAD disebut!!
Wahai hati turutilah bila lisan dituntut untuk menyebut!!

” InnAllaha wamalaikatahu Yusalluuna alannabiy….
Yaa ayyuhal laziina aamanu sallu alaihi wasallimu tasliimaa… ”

Ya Allah…Cukuplah bagi kami kasih dan cintanya Engkau yang terpancar sempurna didalam Insan bernama (Saidina) Muhammad Sollallahu alaihi wasallam…

Karya : Ust Md Noor Bin Md Deros