CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, August 31, 2008

.... Sambungan.... - Thank You Allah -

Hijrah - Satu perubahan .. Satu pembaharuan

Kalau di Singapura , perubahan yang paling ketara adalah bertambahnya kedai2 makan di sana sini . Di Msia pula , tak banyak perbezaan dengan apa yang pernah saya lihat setahun dahulu . Saya rasa kalau disuruh berjalan di Singapura lagi payah dari Msia . Di sana semuanya sama . Alhamdulillah . Mudah sikit kerja2 membeli belah untuk orang2 yang dah lama tak jejakkan kaki ke sana seperti saya . Satu perubahan memang susah nak diterima orang pada awalnya , tapi perubahan sebenarnya kalau direnungkan membawa banyak kebaikan jika kita bijak memanfaatkannya . Pada saya perubahan itu satu keperluan . Kalau ianya membawa kebaikan . Tajdid . Mungkin lebih tepat digunakan dari hijrah . ... keee sama jek ? hehe ..

Bila Azan Tidak Kedengaran

Hari2 pertama di Singapura , saya terpinga-pinga menanti suara Azan berkumandang . ' Kenapa tak azan-azan lagik nih ? ' ' mak.. dah azan ke belum ni.. ? ' Jam sudah pun menunjukkan pukul 1 : 30 . ' mesti dah azan nii ' saya berkata2 sendiri . ' laa.. bukak la radio tu , tak pun cuba tengok suratkhabar ' ... hehe.. paisey la pulak . Antara Sini dan Sana , bezanya waktu solat tak dapat nak dirai bersama . Kalau di sana , panggilan menuju kejayaan itu cukup kuat kedengaran .. Di sini suasana agak sunyi tak terkata . Rindu .. ya saya rindu . Rindu pada suara2 Azan dari Masjid 'Abir di belakang rumah dan Masjid Raba'ah di depan rumah yang sentiasa menjadi 'alarm clock' saya untuk solat subuh dan peringatan ahli beit untuk berjamaah di awal waktu setiap kali dipanggil bertemu Yang Esa :) .

Tapi keadaan taklah seteruk yang saya gambarkan . hehe . Masih ada radio untuk sentiasa dengar azan cuma saja kena selalu 'alert' dengan masa2 solat .

Singapura Oh Singapura

Ramai yang bertanya , ' amacam dah balik , best tak singapore ? ' . Jawapan saya , best sangat2 sebab dapat jumpa keluarga . Cuaca yang selalu mendung dan hujan pun boleh kata best jugak lah sebab mesir sekarang tengah panas :D . Hujan tu kan rahmat dari Allah :) . Udara yang lebih bersih dari mesir juga membuatkan Singapura best cuma yang tak best nya adalah .. tiada dars nak mengisi jiwa . Tiada kitab2 nak mengisi masa kosong yang ada ( hehe sebab semua nya kene tinggal kat mesir ) . Kalau di Mesir , yang ada dalam kepala cuma belajar belajar dan belajar sahaja selagi masih bernafas , tapi di Singapura ni macam2 kene fikir kan . Sekarang ni baru rasa betapa nikmatnya belajar tu .

Kepulangan saya hari ini selepas setahun berpisah dengan negeri sangat membuka mata. Hal ehwal masyarakat bukan sahaja dapat saya fikirkan dengan membaca akhbar online , tapi saya dapat lihat sendiri segala masaalah yang berlaku di depan mata. Saya dapat lihat sendiri .. bagaimana para asatizah muda cuba sedaya upaya mengislahkan belia dengan pelbagai cara . Masa saya tentunya akan tiba juga satu hari nanti .. entah waktu itu saya tak pasti samaada saya sudah bersedia untuk menghadapi semua ini dengan fikiran dan hati yang terbuka .

Marhaban Ya Ramadhan

Esok , Ramadhan bermula . Setahun yang lalu , saya benar2 inginkan ramadhan tahun ini dapat saya nikmati di bumi Kinanah . Tapi , manusia merancang tuhan menentukan . Ramadhan dan eidul fitri akan saya sambut bersama keluarga tercinta di tanahair sendiri . Mudah-mudahan Ramadhan kali ini lebih bermakna dari tahun2 yang sudah . Moga-moga Ramadhan kali ini akan lebih saya hargai dari tahun2 yang sudah .

Allahumma barik lana fi rajab wa sha'ban wa ballighna ramadhan ....~

Thank You Allah .. Thank You Allah ... Thank You Allah ..
Ilahi anta maqshudiy wa redhaka mathlubiy

0 comments: