CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, August 30, 2008

Episod 112 - Thank You Allah -

Seminggu di Sg


' Kak.. amir rasa lain la kak , macam pelik gitu nak balik singapore ni ' . ' Yeke amir.. akak pun rasa lain gak , macam janggal kan? macam kelakar nak tinggalkan mesir ' . ' Ah tu la kak , amir pun macam tu gak , kawan2 semua kat sini , hidup semua kat sini , balik singapore ni tengok family jek ' . Begitulah perbualan antara ana dan seorang adik yg sudah 4 tahun berada di Mesir sebelum kami menaiki kapalterbang. Ana masih ingat lagi perasaan ana waktu itu . Kosong . Ana cuma rasa resah gelisah . Takut nak naik kapalterbang. hehe .

Selepas 10 jam ana cuba menahan mata dari terlelap kerana perasaan gelisah yang melanda , alhamdulillah .. akhirnya ana dengan selamatnya mendarat di lapangan terbang changi .

Pandangan Pertama

Keluar sahaja dari kapalterbang , ana terpegun sekali dengan lapangan terbang singapura. Keluasannya , bersihnya , tertibnya .. semua lah . Waktu itu , ana masih lagi dalam fatrah bingung . Masih lagi belum bersedia nak pulang ke tanahair. Masih lagi belum bersedia nak bertemu dengan mak dan abah . Tak tau macamana nak luahkan segala yang ingin diluahkan suatu ketika dahulu . Beg2 kami dah pun selesa di atas trolley . Lambaian keluarga dah pun kelihatan . Niqab masih lagi kemas di muka . Tak tau bila nak buka. Malu . Nampak sahaja keluarga di depan mata , pantas niqab ana tanggalkan . Pelukan Mak dan Abah mengundang rasa haru yang teramat sangat . Tangisan yang hadir waktu itu meminta supaya pelukan jangan dileraikan . Ana tercengang kembali .

"Hebatnya Singapura ni , cantiknya .. canggihnya .. warna warni sungguh ! " . Bisik hati ana seorang diri . Berada kembali di Singapura , memberi satu keinsafan yang pasti . 18 tahun ana hidup di tempat yang cukup mewah serba serbi ini . Tak pernah ana merasa betapa beruntungnya ana dibandingkan dengan mereka yang tak pernah ada apa yang ana ada , tapi jiwa ini masih lagi mengeluh , masih lagi meminta dicukupkan apa yang dah sedia ada walaupun hakikatnya , yang diberi lebih dari yang diperlukan . Terasa hina sekali .Teringat mereka yang dhaif sekali di bumi mesir yang baru ditinggalkan tadi . و قليل من عبادي الشكور . Terngiang2 ayat ini di telinga , seolah - olah menyindir diri ana yang baru nak sedar diri .

Yok Makan !

Baru hari pertama sampai , malamnya keluarga yang terdekat berkumpul di rumah untuk berjumpa dan makan bersama . Tak tau kenapa , selera ana mati . Ana tak selera nak makan apa - apa . Tetapi , bila ana dah mulakan makan , tak boleh nak berhenti pula . Ana dan sepupu yang baru pulang dari kuwait merupakan antara yang terawal duduk dan yang terakhir untuk bangun hehehe . Sehari sebelum pulang .. ana kata kat mak ana ' mak .. masak lah lauk celok ikan .. dah lama tak makan , mak masaklah yang simple2 jek tapi lauk kampung ' . Tiba masa yang dinantikan , ikannya tak ada , yang disediakan adalah .. siput , udang, ayam dan macam2 lah lagi makanan laut . Mula2 rasa terkejut sebab banyak sangat makanan . Tapi selalunya kalau gathering memang macam tu la kan . Esoknya , mak belikan fishball noodle ( dah setahun tak makan fishball hihi .. ) Esoknya lagi , makan Nasi ayam penyet . Hakikatnya , ana dah penat makan ayam .. tapi sebab nak rasa sambalnya , ana pilih yang itu . ( last2 sambal tak habis sebab terlalu pedas untuk ana ) . Petangnya pulak adik belikan laksa . ( itupun sebab nak rasa paru hehe ) . Semalam pula , mak ajak ke bugis untuk makan briyani ayam madu. Sekali lagi , ana tak habiskan kerana dah penat nak kunyah ayam .

Banyak sungguh makanan yang ada kat singapura ni . Sampaikan ana rasa bingung sangat2 setiap kali diminta memilih makanan . Dalam diam ... ana sebenarnya .. rindukan kibdah di kantin sekolah .. haiz لإن شكرتم لأزيدنكم و لإن كفرتم إن عذابي لشديد . Juadah2 yang ada sepatutnya menambahkan lagi rasa syukur yang ada bukan membuat diri semakin manjakan nafsu untuk terus meminta tanpa memikirkan ni'mat yang ada .

Home Sweet Home

Ayat pertama yang terkeluar dari bibir ana bila jejak sahaja kaki di rumah adalah .. ' mak .. lawa nye rumah ! besarnya mak rumah ni .. banyak nye barang.. ' hehe .. antara kata2 ana pada adik ' Ya Allah , mewahnya ko ni .. macam2 jenis barang ada ' . Over . Memang over remarks yang ana berikan . Merepek pun ada . Rumah sekarang dan yang dulu ana tinggalkan tak banyak beza sebenarnya . entah kenapa tiba2 ana jadi jakon sikit. Mungkin kerana ana dah selesa dengan rumah di Mesir sampaikan anatak ingat rumah yang di Sg .

' Sudahlah.. pegi rehat ' itulah kata2 mak pada ana . Nak kata ana kerja keras angka batu kat mesir tu takdelah .. cuma bila mak dah lihat sendiri keadaan ana bila sakit , macam2 benda mak siapkan untuk melegakan sakit ana ni . Ya , memang ana sedang rehat ni ... rehatt secukupnya . Ada tilam empuk yang mengalas tidur , ada sofa empuk untuk duduk . Semuanya tersedia di depan mata . إن متاع الدنيا لعب و لهو وزينة Ya ana tahu , rehat seorang mukmin itu adalah waktu mati itu menjemputnya , rehat yang berlebihan akan membuat kan kita malas dan ini akan menghambat perjuangan kita atas bumi Allah ini. Allahummagh firlana.


-----------------------------------------------------------------------------

Bersambung

0 comments: