CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, August 20, 2008

.... Episod 111.... - 5 hari lagi -



Salamullahi 'alaykum ,


Tak tahan. Itu sahaja yang mampu saya ungkapkan sekarang ini . Tak tahan dengan batuk kuat yang sedang saya alami . Sakit sangat . 5 hari lagi kaki ini dengan izin Allah akan jejak semula ke kota singa . Ke kampung halaman yang telah setahun lebih saya tinggalkan . Saya belum siapkan apa2 barang untuk pulang . Badan saya tak kuat untuk tempuh panas tengahari bazar Sayyidina Hussein ataupun angin malamnya . Jadi .. macammana ye??


Alhamdulillah , semalam kak hufai dah pun selamat sampai ke mesir dari Yaman . Masya Allah , misk dan telekung yang dibawanya membuat kan aku senyap sunyi terbayangkan bagaimana keadaan negeri tersebut . Tersimpan rasa tidak sabar hendak ke sana . Mudah-mudah an satu hari nanti , rasa rindu ini terubat juga . Semalam juga , mak kol . Kesian mak , terpaksa menanti dengan penuh harap kehadiran saya yang selalu menunda tarikh kepulangan . ' Mak , tahun depan kakak taknak balik tau .. boleh? ' ' betol ke taknak balik .. ? ' ' betol mak.. boleh eh?? ' , ' Ah yelah , kalau macam tu . ' - Dalam hati saya waktu itu , hanya Allah sahaja yang tahu . Mudah-mudahan mak tak panggil saya balik tahun depan . Banyak lagi yang perlu saya teroka di bumi Mesir ni . Kembara penerokaan ilmu masih belum dimulakan dengan sempurna .


Semalam juga , saya mendapat berita tentang keputusan seorang teman yang sama-sama mengambil syu'bah lughah . Hanya saja beliau senior 2 tahun dari saya . Allah bukan sahaja menguji cinta saya pada ulumul lughah , tapi beliau juga . Seseorang yang suatu ketika pernah meniup semangat cinta saya pada ilmu ini , di saat api semangat saya hampir padam . Seseorang yang kata-katanya pernah membuat airmata saya terhenti kerana akhirnya saya tidak merasa keseorangan dalam medan perjuangan ini .


Kata orang , saya kuat . Kenapa? kerana saya tak sedih dengan keputusan saya walaupun ia bukan satu busyra . Tapi sekarang , saya rasa dia lebih kuat . Kerana dia menganggap perkara tersebut satu berita gembira . Hebat . Memang hebat . Saya kagum dengan beliau . Kekuatannya akan menjadi satu inspirasi .


Orientasi dah pun selesai .. beban dalam fikiran saya pun sebahagiannya sudah pun bebas . Dari hari pertama kedatangan mereka .. Doa saya untuk mereka .. moga-moga orang2 pilihan Allah yang baru hadir ini akan menjadi generasi yang hebat , akal , hati dan jasmani . Moga-moga mereka akan sama-sama mengangkat panji-panji tullab islami untuk menaikkan ruuh islam yang telah lama mati dengan tersungkurnya khilafah terakhir islam hampir 100 tahun yang lalu .


Saya masih lagi terbatuk2 . Kalau ini kaffarah dosa , saya redha . Mudah-mudah an Allah kuatkan dan tabahkan saya . Tapi , sakit yang teramat sangat . Emosi saya agak terganggu kerana sakit yang tak sudah . Kepada semua , kalau saya ada tersalah bicara , terkasar bahasa , terkecikkan hati sesiapa .. terbuat dosa yang tak sengaja kepada antum semua , harap maafkan ye . Doakan Allah berikan kesembuhan kepada saya . Jazakumullahu khairal jaza' .


Allah yahdiina , waj'alna sababan limanih tada . Madaad ya Rasulallah .

0 comments: