CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, August 11, 2008

....Episod 110.... - Di situ ada cahaya -

Bismillahir rahmaanir rahiim
Allahumma Solli Wasallim 'ala Sayyidina muhammad

Gami' Al-Azhar . Satu nama yang cukup menggetarkan hati ana dan sesiapa yang terasa keberkatan hidup sebagai thalibul 'ilm di bumi Mesir ini . Dua minggu lagi , ana akan tinggalkan bumi mesir ni . Walaupun hanya untuk dua bulan , hati ini terasa berat sekali . Dars - dars yang sentiasa mengisi ruang-ruang kosong gami' sering menjadi penenang hati ini bila terasa diri kosong sekali .

Baru-baru ni , macam2 dah terjadi . Semenjak dua menjak ni , airmata seolah-olah jadi peneman ana siang dan malam . Ikutkan hati waktu tu , ana rasa nak balik jek singapore terus , segala keindahan dan kehebatan bumi mesir yang selama ni ana laungkan sekelip mata hilang dari fikiran ana . Entah kenapa . Jangan tanya ana kenapa . Ana dah tak mampu nak cerita . Macam-macam perasaan ana cuba nak pendam , marah , geram , sedih .

' Fakya , awk sibuk ngan orientation ke? temankan kita gi gami' nak? ' ajakan seorang senior seperti menyuntik satu semangat yang telah lama hilang . Walaupun waktu itu , badan terasa letih sangat , ana paksa langkah ini untuk terus kuat . Jam 6 petang . Kami berada di akhir mahattah menunggu taxi . Kerana sibuk memikirkan emosi yang agak terganggu tak sedar yang sehari suntuk kami tak sempat nak menjamah apa2 pun . Sepanjang perjalanan , ana cuba isi kan masa bercerita dengan senior tersebut , untuk mengelakkan perasaan menguasai diri .

Jejak sahaja pintu gami' al-azhar , terasa ada kuasa yang melindung . Ana rasa terpisah dari dunia luar . Terharu . ya , ana terharu kerana tak sedar selama setahun yang lalu , ana sebahagian dari universiti tertua di dunia . Ana tak sedar keberadaan ana di sini sepatutnya dah cukup untuk buat ana rasa bersyukur dengan apa yang ada . Terpilih untuk ke al-azhar sepatutnya menjadi sebab ana harus mesti dan wajib terus tersenyum selagi kaki masih di atas bumi kinanah ini .

Di situ ada cahaya ....... yang dapat membuat diri tersenyum ... mensyukuri hadirnya diri di bumi ini :)

0 comments: