CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, July 25, 2008

.... Episod 106 ..... - Atas Nama Perjuangan -




Bismillahil ghafuurur rahiim
Allahumma Solli 'Ala Sayyidina Wa habibina Muhammad S.A.W


' awak , kalau quran kita dah habis hafal , kita dah lega dah . Maddah lain tak perlu nak risau ' . Ana hanya mampu tersenyum mendengarkan luahan hati seorang teman . Di sini , Maddah Al-Quran rata - rata menjadi satu maddah 'killer' bagi pelajar Azhar . Kenapa ye ? Kata orang , hafal Al-Quran ni susah . Mafhumnya adalah , murajaah hafalan tu susah . Sebabnya , nak menghafal tu mudah tapi cabarannya hadir waktu murajaah . Firman Allah S.W.T :

و لقد يسرنا القرآن للذكر فهل من مدكر

Masih segar lagi dalam ingatan pesanan dari seorang ustaz di ma'ahad tahfiz kelantan . Katanya , Allah dah janji , al-quran tu mudah nak di ingat tapi yang susah tu murajaah :) . Secara peribadi , ana rasa al-Quran ni tak patut jadi maddah killer . Ianya satu - satunya maddah , semakin banyak kita hafal , semakin terasa kurang hafalan tu . Semakin kuat kita cuba untuk ingat , semakin terasa keberkatannya . Usaha dan penat lelah kita menghafal terasa tidak sia - sia . Kalau di dunia Al-Quran jadi maddah asasi di mana2 pusat pengajian islam , di hari penetapan nanti .. dia lah yang akan memberi pertolongan pada kita . Dia lah yang akan memberi syafaat pada kita. Bukan fiqh muqaran , bukan mantiq dan bukan nahu . Jadinya , menghafal Al-Quran dan segala usaha yang diperah untuknya , akan menjadi sebab untuk kita berjaya di dunia dan juga akhirat kelak .

Post ni hanya bertujuan nak berkongsi cetusan rasa . Waktu exam al-quran , ana ingat lagi , kawan - kawan semuanya tengah stress. Sebulan sebelum exam, semua dah mula rasa tertekan . Hafal yang depan , yang belakang lupa . Hafal yang belakang yang depan lupa. Lumrah menghafal , macam tu lah kan . Ana pula , mula murajaah lambat . Ana mula seminggu sebelum imtihan . Setiap kali ana lupa , ana akan rasa stress sangat - sangat . Sebabnya ? Ana dah berkali2 hafal juzu' 1 dan 2 , bila ana terlupa walaupun satu kalimah , ana akan rasa seolah - olah ana dah gagal nak menghafal . Semakin banyak kita murajaah , ada saja yang kita rasa tak kena . Tak tepat dan tak memuaskan . Murajaah waktu itu bukan lagi kerana takut tak terjawab bila ditanya dukturah , tapi takut kalau ditanya Allah nanti , ana akan terdiam kaku .

' Bila kita dah pilih untuk hafal kalamNYA , kita sebenarnya menempuh hidup yang susah , susah di dunia senang di akhirat ' ' Hafal Al-Quran tu sunnah dik , tapi bila dah hafal , murajaah tu jadi wajib ' . 4 tahun dahulu , inilah kata- kata yang diberikan oleh seorang ukhti kepada ana . Dan hari ini , itu lah yang cuba ana pegang . Satu kewajiban menjaga kalam Allah ..

Hari ini juga , ana berada di mesir , menyelam mawad kuliah lughah semata- semata kerana cinta ana untuk Al Furqaan . Sekarang ini , ana diuji dengan satu kegagalan . Atas nama perjuangan , Al-Quran akan ana semadikan dalam hati .. moga perjuangan demi mempertahankan dan menjaga Al-Quran ini diredhaiNYA .

Madaad ya Rasulallah

0 comments: