CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, July 9, 2008

.... Episod 101 .... - A blessing indeed -

Alhamdulillah , akhirnya result exam dah pun keluar . Walaupun ia bukan satu busyra , tetapi ia tetap melegakan dan menyenangkan . Pasti ramai yang heran dan tak percaya bila saya kata , secara peribadi saya tak sedih dengan keputusan yang saya terima . Kenapa? kerana saya tak nampak keperluan untuk bersedih .

SEBABNYA :

Pertama
, gagal tidak menutup segala pintu kejayaan yang lain untuk terbuka .

Kedua
, Kejayaan yang sebenar datang selepas kegagalan , orang yang tak pernah gagal hanya melalui proses memantapkan kedudukannya dan itu bukanlah kejayaan .

Ketiga
, orang yang sering jatuh lalu bangun semula , lebih mensyukuri ni'mat berdiri yang telah Allah beri dari orang yang tak pernah jatuh langsung .

Keempat
, ia satu ujian dari Allah , dan orang-orang yang diuji adalah orang2 terpilih yang menjadi pilihanNYA . Orang - orang mukmin bila ditimpa satu ujian mereka akan tersenyum kerana itu satu tanda Allah mengasihi mereka . ( Mudah-mudahan saya dapat mencontohi mereka )

Kelima
, Saya yakin , bila datang ujian demi ujian yang tak pernah putus , tanpa saya sedari , saya menjadi lebih kuat untuk menghadapi ujian lain yang menanti . UJIAN hanyalah satu proses untuk menjadikan saya insan yang mengenal erti hidup dan juga proses untuk menjadikan saya insan yang tahan lasak dengan cabaran yang menanti diri ini .

Keenam
dan yang terakhir , saya tak sedih sebab saya belajar bukan untuk satu natijah yang membanggakan orang sekeliling tapi hakikatnya saya hanya berjaya mengumpulkan maklumat yang saya baca dan hafal , tapi saya belajar untuk hadaf da'wah yang memerlukan ilmu itu benar2 masuk dalam hati saya untuk menjadi insan berilmu yang diperlukan ummah kini dan akan dtg .


Kalau dulu saya hanya bisa ungkapkan kata2 seperti ' Masya Allah lah ust/ustz ni , Allah beri die kekuatan untuk hadapi ni semua ' , tetapi sekarang aku dah rasakan sendiri . Ujian tu , bila kita redha dengan kehadirannya , ianya menjadi manis sekali . Terasa diri dikasihi , disayangi oleh ar-rahman ar-rahim . Mungkin Allah sengaja menguji tahap cintaku pada lughah untuk melihat sejauh mana aku benar2 ingin menyelaminya . Dengan izinnya , aku tidak akan pernah kalah dengan apa pun halangan yang ada . Kerana lughah aku pilih demi Al-Quran . Aku yakin , pemilik Al-Quran akan sentiasa mengiringi perjalanan berliku ini :D

" Ujian Allah datang dengan hikmah dan kebaikan . Kitalah yang perlu bijak mencarinya "

0 comments: