CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, June 9, 2008

.... Episod 94 ..... - Minat yang sama -

Sejarah dan bahasa merupakan subjek yang paling saya minati sejak di bangku sekolah lagi . Oleh kerana itu , tulisan-tulisan ust hasrizal @ saifulislam.com tentang sejarah kerajaan othmaniyyah sangat - sangat menarik perhatian saya . Entah kenapa saya terpandang satu quote dari beliau dan terus menggunakannya untuk nick saya di msn " Tamadun mati bukan dibunuh tapi mati membunuh diri " . Beliau memberi contoh tamadun kerajaan othmaniyyah . Saya amat bersetuju dengan beliau . Pada saya , kalau kita teliti sejarah islam dari zaman khulafa' rasyidin kemudian umaiyyah , kemudian abasiyah fatimiyah dan othmaniyyah , faktor yang mendasari kejatuhan mereka seolah-olah hampir sama .

" kak .. tamadun yang kau maksudkan ni islam ke ? " " yup .. kenapa ?" jawab saya ringkas . " leh cerita kat aku apa yang kau tau .. ? " Dengan panjang lebarnya saya pun memberitahu sedikit sebanyak apa yang saya tau . Perbualan saya bersama abg tiba-tiba agak serius . Terlalu menjurus kepada informasi dan informasi . Kami tak pernah bincangkan tentang pelajaran sebelum ini . " Kenapa tiba-tiba tanya pasal sejarah ni bang . ko minat ke ? " a ah .. aku minat ah , ingatkan nak amik history untuk minor course kat UIA tapi tak tau nak amek western civilization ke islamic civilization " - Wah , tak sangka kan 18 tahun serumah sebilik dan se se yang sewaktu dengannya bersama abg tapi tak pernah kongsi apa-apa minat dengan subjek tertentu . Excited sangat .

" Kak .. kau baca laa banyak-banyak eh nanti cerita-cerita ah kat aku " haha , kelakar kan abg saya ni . Cerita sejarah dah macam bedtime stories pulak . Tapi saya layankan jek. " ah ok ok.. eh best ah amek sejarah , nanti aku boleh baca-baca buku ko " Saya akhiri perbualan kami .

Tak sangka kan.. apa yang saya tahu tentang minat abg ni membuat kan saya gembira sehinggakan saya selalu tersenyum sendiri . Entahlah kenapa . Excited sangat . Kami ada banyak persamaan tapi persamaan yang tidak khusus . Antaranya ,kami berdua minat dengan seni , tapi saya seni menulis ( calligraphy ) dan dia muzik . Kebolehannya bermain alat-alat muzik memang menyerlah . Dan kini kami berkongsi minat yang sama iaitu sejarah dan ketamadunan :)

May Allah bless your effort abang . Allah ma'aka wa ma'ana jami'an .
Tahniah ye sebab dapat masuk UIA . Now we can share the differences in our thoughts - antara UIA dan Al-Azhar :D

0 comments: