CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, June 8, 2008

....Episod 93.... - Pentingnya~ khulasah -

Bismillahil 'aliyyil 'adzim
Allahumma Solli 'ala Sayyidina Muhammad


" ok fakya... Qalbul makani apa ta'rif and isi dia , terangkan sikit . ahh , dengan mizaan sarfi , tolong aku recall balik benda2 ni semua " Soalan seorang teman membuat saya terdiam seketika . Diam saya bukan kerana tak faham soalannya tapi diam saya kerana terkejut yang saya tak dapat nak terjemahkan kepada lisan segala informasi ilmu saraf yang telah pun saya baca dua kali . Ya , mungkin dua kali tak cukup untuk maklumat tersebut terpahat dalam otak saya tapi saya tak dapat nak terangkan apa-apa langsung. Seolah - olah saya tak pernah baca dan bincangkan . Saya tak nampak langsung point2 yang telah pun saya hafal .

Saat itu saya hanya mampu menarik nafas panjang. Kenapa? kerana esok paginya imtihan saraf saya . Sampai saja rumah , saya terus ambil kertas dan pensil kemudian saya lakarkan rangka points yang saya sepatutnya ingat . Hanya Allah saja yang tahu apa perasaan saya waktu itu. Saya dah tak sempat nak fikirkan apa-apa . Yang ada dalam fikiran saya hanyalah menghabiskan nota yang sedang saya buat secara ' express ' tadi . Jam 2 pagi , barulah saya mengalah dan cuba melelapkan mata kerana saya hanya ada 3 jam sahaja lagi untuk tidur .

Kenapa saya tak buat nota awal-awal lagi ? Sebab yang pertama : saya telah mengkhatamkan satu buku ( konfiden la sikit kan hehe ) Sebab yang kedua : Saya sempat membincangkan most of the topic yang saya tak faham dan buku saya pun dah penuh saya warnakan dengan macam-macam warna . Sebab yang ketiga : saya sering ditemani khulasah ( yang saya buat sendiri la kan of coz ) jadinya , saya teringin nak cuba cara belajar tanpa khulasah tanpa memikirkan akibat yang perlu saya tanggung jika ianya tidak berjaya .

Pentingnya khulasah dalam diri saya sebagai seorang pelajar seperti pentingnya garam dalam masakan ( eh? macam kelakar eh tasybih ni ) . Masakan tanpa garam akan membuatkan seseorang itu menelan makanan tersebut dengan perasaan tidak puas hati begitu juga dengan saya . Belajar dari buku tanpa nota akan membuatkan saya runsing dan tidak puas hati . Point2 yang ada seolah-olah tidak lengkap. berkecamuk .

Saraf merupakan paper yang paling teruk yang pernah saya buat. Saya benar-benar tawakkal . Saya hilang konsentrasi dan fokus @ dua perkara paling utama yang perlu ada sewaktu menduduki peperiksaan . Kenapa ? kerana pertama , saya kurang tidur ( saya perlukan sekurang-kurangnya 6 jam kalau tidak tahap anxiety saya akan naik = hilang fokus ) kedua , saya tak sempat habiskan khulasah .


Fa in 'azamta fatawakkal 'alallah ... ^_^" - Doakan saya

0 comments: