CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, January 28, 2008

....Episod 70.... - Aku mungkiri janjiku :'( -


Bismillahirrahmaanirrahim
Allahumma Solli 'ala sayyidina Muhammad

" Jangan lupa murajaah ... kalau hafalan baru sikit , takpe .. utamakan murajaah "

Pesanan ust huda masih terngiang lagi di telinga ini . Semalam , lepas ana selesaikan solat isya' , tiba-tiba terpandang mushaf yang ana gunakan untuk hafalan . Tanpa ana sedari .. dah lama ana tak ulang hafalan . Bila terpandang tu , ana terdiam sendiri .. ' apa nak jadi ni fathiah ' hati kecil ana berbisik . waktu tu jugak ana rasa hiba sangat , mengalir airmata ni mengingatkan kezaliman yang ana dah buat kat diri sendiri dan pada ayat-ayat Allah. ' Sampai hati ko tinggalkan murajaah ' .

Entah apa saja yang ana sibukkan sehinggakan ana lupa tanggungjawab ana . Antara tanggungjawab utama yang perlu ana ihtimamkan . ya , mungkin ana leka .. leka dengan hiburan .. leka dengan masa lapang yang ana ada , ana boleh duduk berjam-jam untuk habiskan satu novel , tapi tak boleh nak teringat untuk murajaah yang cuma ambil masa 1-2 jam.

Ana rasa seolah-olah ana dah mungkiri janji ana pada ustaz , ana dah mungkiri janji ana pada diri sendiri , dan ana dah mungkiri janji ana dengan al-qur'an ... perjanjian yang terjadi waktu lafaz pertama ana ungkapkan untuk dihafadz.... janji apa??? janji untuk menjaga dan memelihara ayat-ayat cinta dari Allah ..

" Bila kita pilih untuk menjaga kalam Allah , kita dah pilih jalan untuk menempuh kesusahan , susah di dunia ... tapi senang di akhirat nanti "


................masih menyusun kata




0 comments: