CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, July 9, 2007

....Episod 47... - Kenapa itu yang aku pilih ! -



Allahumma Solli 'ala Sayyidina Muhammad .


Lughah wal adab - Al - Quraan - Tarikh


Satu ketika dahulu , ketika hatiku telah tetap dan yakin akan memilih Jami'ah azhar dan kuliyah lughah sebagai satu tujuan , aku dihujani dengan soalan ... mengapa dan mengapa perkara itu jadi pilihan... Dan waktu itu , yang mampu aku berikan adalah " Imam syafi'ie dulu , sebelum die pergi dalami ilmu fiqh die blaja lughah , n ilmu die dalam lughah ni luas , die pernah kata , tapi kita tak ingat apa nama bukunya ' kalau lah bukan kerana fiqh itu satu kewajipan , akan aku teruskan dengan pembelajaran lughah ' .. ( lebih kurang mcm tu la..)


Sebagai seorang thalibul 'ilm yang jahil dan kurang serba serbi , tentu sekali aku perlukan semangat-semangat mujahid2 Islam yang agung.. yang disegani.. dan yang telah dimuliakan oleh Allah darjatnya . Imam syafi'ie Rahimahullah adalah antara hujjatul Islam yang sangat ingin aku contohi dalam perjalanan hidupnya yang hanya untuk ilmu dan mengabdikan dirinya hanya untuk Allah. Teringat lagi tazkirah jumaat oleh ust Fathurrahman di sekolah dahulu , antara kata-katanya ' antum ni semua thalibul 'ilm , rajin2 kanlah diri tu baca sejarah para sahabiyah.. tabi'in dan tabi' tabi'in.. hayati pengembaraan ilmu mereka... macamana mereka hidup sebagai thalibul 'ilm, ambik faedah daripada semangat mereka , keimanan mereka dan kekuatan rohani yang mereka ' . Masya Allah.. segala yang ada dalam sirah mereka dapat menjadi api pembakar ruuh jihad untuk mereka yang ingin bergelar manusia yang diredhai Allah s.w.t .


Bila kelmaren aku membaca kisah Pahlawan islam yang terkenal dengan gelaran Pahlawan Lidah Api , Tariq Bin Ziyad.. kagum dan terharu aku mengenang perjuangannya menakluk andalusia.. bila membaca kisah Ikrimah ibn Abu Jahal ... terkedu aku mengingatkan betapa gagahnya jiwa beliau menahan segala tohmah rakan2 baiknya yang telah Islam terhadap dirinya hanya kerana keenganannya memeluk Islam dalam satu peristiwa... Ketabahan.. kesabaran menanti pertolongan dari Allah.. Istiqamah memohon doa ... keimanan yang teguh.. keyakinan yang utuh... tahajjud yang tak pernah terlalai .. Hati yang hanya ada perkataan jihad dan dakwah.. juga Zahir yang diserahkan hanya untuk sang Khalik.. Hebatnya hidup mereka.. entah aku termampu atau tidak untuk ku ikuti jejak langkah mereka..


Berbalik kepada ilmu lughah, dari kitab : asy-syafi'ie-malaamih wa atsar fi dzikra wafaatih katanya :

" Imam asy-Syafi’i amat senang dengan syair dan ilmu bahasa, terlebih lagi ketika ia mengambilnya dari suku Hudzail yang dikenal sebagai suku Arab paling fasih. Banyak bait-bait syair yang dihafalnya dari orang-orang Hudzail selama interaksinya bersama mereka. "


Bagi mereka yang mengikuti perjalanan blog ini daripada awwal, pasti mengerti dan merasai betapa suka dan cintanya aku pada sy'ir2 dan mawad lughah... perasaan yang aku ada waktu belajar lughah sungguh tak dapat nak dibayangkan.. terlalu indah ... dan kadangkala amat menyentuh hati.. tak tau kenapa semua ini kurasakan.. tapi aku pasti.. lughah memang pilihanku... laa syakka.. wa laa dayyarah.. wa laa raiba fiihh :)

bersambung....

0 comments: