CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, June 8, 2007

....Episod 41.... - DeMi MaSa -

بسم الله الرحمن الرحيم

Hari ini, sepatutnya aku ke rumah ustazah Wahidah untuk talaqqi sanad.Tapi, tadi ust msg , kata tak dpat nak talaqqi hari ni sebab ust ada hal. Takpe lah zah , seminggu sekali talaqqi pun dah cukup insya Allah . Hai.. bila agaknya nak khatam ye.. lambat sungguh rasanya bacaanku .. susah nak cepatkan bacaan sebab dah terbiasa sangat baca berlagu . Hmm, takpe2 .. seperti kata ustazah Wahidah , biar lambat asalkan bacaan tu teratur dan sempurna . :) , betul sangat tu zah . Syukran atas teguran dan peringatan tu. Cuma, mudah2an sempat lah ye khatam sebelum ke Mesir nanti insya Allah . Yang penting Istiqamah tu mesti ada .

Bercakap tentang Istiqamah , teringat pulak diri ini yang tak lama lagi akan tinggalkan keluarga dan rumah tercinta . Sedangkan di sini , aku masih lagi terkapai - kapai untuk istiqamah dalam menghadiri majlis ta'lim .. apakan lagi kat sana nanti ?. Risau betul aku fikirkan perkara ini . Kalau kat rumah ni selalunya ada ummi nak tegur-tegurkan.. ingat-ingatkan . Kalau kat sekolah pulak ( zaman2 sekolah dulu ) ada kawan - kawan terdekat untuk tegur . seperti .. Sahabat2 tersayang , Mardhiyah , Hida , 'Atiqah dan yang lain-lain . Sejauh ni , yang aku yakin , memang aku istiqamah adalah duduk depan laptop 2,3 jam. Ish.. buruknya perangai kamu tu fathiah.. hmm , ye memang buruk .

Dah sedar kan? hmm, macam tu lah agak2nya . Ok best. so, lepas ni kena lah pandai jaga masa tu ye , make sure diri tu istiqamah dalam setiap perkara yang dilakukan. Lebih- lebih lagi Majlis ta'lim. Kadangkala memang mudah kan kita ucapkan sesuatu kalimah tu. Seperti Istiqamah, Mujahadah .. tapi usaha yang perlu kita perah untuk menjadi seseorang yang cemerlang berkat istiqamah dan mujahadah kita tu sangat - sangat berat . Ya , memang perit .

Nak mencapai bulan dan bintang di atas langit memerlukan usaha , kita tak boleh berjalan apalagi merangkak .. kita perlu berlari berlari dan berlari dan mungkin melompat setinggi yang mungkin . Baru namanya usaha . Kalau hanya berlenggang dengan masa , melihat ia memintas jalan kita .. Nampaknya jangankan kata kejayaan , batang hidungnya pun akan hanya tinggal mimpi.

Padaku, orang yang tak mampu nak istiqamah ni orang yang tak pandai membahagikan masanya.Masa tidak berlumba dengan kita , tetapi kitalah yang perlu berlumba dengan masa . Untuk menjadi orang yang menang dan berjaya , kita perlu menepati masa.

Ok! so , betul ke apa yang aku cakap ni? hmm , rasanya, masing-masing ada pendapat sendiri kan . dan, itulah dia pendapatku yang jahil serba serbi ni. Sungguh aku tak ingin masa mentertawakan aku lantaran kekalahanku dalam mengejarnya . Aku akan cuba! cuba berusaha untuk berubah sikap!..


Usaha..usaha juga , doa jangan lupa. Ad-dua' silahul mu'min . Wassalam.

Demi masa.. sesungguhnya manusia di dalam kerugian..



0 comments: