CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, February 14, 2007

....Sambungan.... - teruskan perjuangan -

Maaf dipinta jika episod 14 yang lalu mungkin membuat ramai terasa. ' Qulil haq walau kaana murran ' . Sebuah hakikat memang sukar nak diterima,ditelan dan dikunyah sehingga akhirnya terasa kebenaran lalu menanti keinsafan yang bakal menjelang.

Seorang 'alim pernah berkata : ' gagal sekali tak bererti gagal selamanya ' ... yang penting , kita berani mencuba. Kerana orang yang berani gagal , akan mati bila ajalnya tiba tapi orang yang pengecut akan mati setiap hari setiap kali ketakutan menyelubunginya .

Memang sukar untuk diterjemah , bahasa hati kita , kadangkala kita sendiri keliru kenapa kita harus takut sedangkan kita telah pun berusaha .. selainnya.. bukan lagi di atas kekuasaan kita untuk menguruskannya.. hanya 'DIA' yang berhak menentukan apa yang akan kita peroleh . Antara kata-kata yang sering kedengaran ketika keputusan ujian diterima adalah ' kan , markah kita paling terok , kita memang bodoh.. tak sepadan dengan awak,korang semua pandai2'?? .. Allahu kareem .. 'aajib aku mendengarnya . Layakkah kita menilai kekuatan diri dan kebijaksanaan akal kita sesama manusia ? sedangkan kehidupan sebenarkita di atas muka bumi Allah ini belum pun bermula?! ...

Cuba bayangkan, apa yang akan terjadi jika satu hari nanti kita melihat diri kita gagal mengharungi liku-liku kehidupan yang Allah telah tentukan, dan kita masih lagi ditakuk pemikiran dan pandangan lama kita?? apa yang akan kita lakukan?? menyalahkan ketidakmampuan diri sendiri? atau menyalahkan 'DIA' kerana menguji kita atau mungkin ingin kita salahkan mereka yang ada di sekeliling kita? ... tentu sekali tidak.. bukan itu caranya ...

Manusia.. memang mudah lupa, begitu juga dengan aku.. lupa betapa manisnya kejayaan bila kita dapat selepas menghadapi kegagalan.. sama seperti bila kita terjatuh dan tersungkur bila berjalan sendirian , puas kita mencari ke mana arah kita meminta pertolongan , akhirnya dua tangan menyambut kita memapah dan menolong kita untuk kembali bangun dah akhirnya kita dapat berdiri semula dan berlari lebih pantas dari sebelumnya .Indah bukan? Terlalu banyak hakikat yang tidak kita hiraukan, yang kita biarkan terbelangkalai tanpa kita cuba untuk memikirkan ia semula.. muhasabah diri kita.

Hakikatnya, Kalau kita gagal dalam pelajaran jangan salahkan akal dan kemampuan kita yang telah Allah berikan kerana semua manusia Allah jadikan ia dengan adil.. setiap kelemahan disertai dengan kelebihan .. tiada seorang pun yang sempurna kecuali Rasulullah s.a.w .

Hakikatnya, orang yang gagal dalam melakukan sesuatu sedangkan ia telah cuba sepenuh daya melakukan yang terbaik, sepatutnya tersenyum gembira kerana bukan semua orang Allah beri peluang untuk merasai kemanisan sebuah kejayaan.

Akhir Kalam, untuk teman-teman yang sangat sangat dikasihi, perjalanan hidup kita bermula hari ini, saat ini,waktu ini detik ini dan masa ini . Perjuangan sebenar kita akan bermula tak lama lagi, perjuangan kita merentas dunia , perjuangan kita sebagai Khalifah atas muka bumi.. memegang perisai iman untuk berdepan dengan ujian tuhan .

'Aidh al-qarni pernah berkata : Di hadapan segala bencana dan musibah, hal yang paling berguna adalah hati yang berani. Seorang pemberani memiliki sikap yang teguh dan emosi yang terkawal, keyakinan yang utuh , saraf yang tajam dan hati yang lapang.Sedangkan seorang pengecut justru akan membunuh dirinya berkali-kali setiap hari, dengan pedang khayalan , ramalan dan khabar angin yang tak jelas .

Ku akhiri tinta ku ini dengan satu wasiat yang telah lama ingin ku kongsi sama, seorang ibu pernah berkata kepada anaknya, ' anakku, jika tuhan mengujimu jangan pernah kau mengeluh atau bersedih kerana ujian tuhan adalah pukulan darinya,pukulan kasih sayang,untuk menyedarkan engkau yan engkau telah jauh darinya .. ' Allah berfirman yang bermaksud ' ingatlah aku dan aku akan mengingatimu' dan ' Jangan takut dan jangan bersedih sesungguhnya Allah ada bersamamu '.. Wallahu'alam .

YA RABBI kaifa ad'uka wa ana 'ashin wa kaifa la ad'uka wa anta kareem ..

0 comments: